Simma när man har mens?
17.07.2014
Hej, jag undrar om man kan simma när man har mens, utan skydd? Vi har en simbassäng här hemma, och jag brukar inte använda tamponger, betyder det att jag inte får simma? Det skulle vara väldigt jobbigt om jag inte skulle få simma nu när det är varmt... Poolen har annars rent vatten, med klor i, men är det isåfall värre? Annars så har vi också renare till poolen så allt smuts försvinner ju, men blöder man när man simmar då? Kan också nämna att poolen är rätt stor, så den är inte direkt liten. Hoppas på svar! Den som gillar att simma

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.07.2014
Hej, du som gillar att simma.
Det kan ju hända att din mens är över nu redan för denna gången, men till en annan gång. Du har ju fått två kommentarer också från andra tjejer som gett sina tips och råd :)
Man kan simma fast man har mens, men man har mycket lättare att få olika infektioner och så är det ju inte så kul om det rinner blod längs med benen då man stiger upp. Det kan vara lite knepigt att få in en tampong innan man blir van, samma är det med menskopp, krävs lite övning innan det funkar behändigt. Men både tampong och menskopp är nog mycket bra alternativ till att inte våga simma eller att stå med skammen av rött vatten omkring en. Det är ju inte riktigt fräscht heller för de andra som ska använda poolen om du läcker lite mensblod dit, du skulle knappast tycka det skulle vara kul att simma i nån annans mensblod ;)
Man blöder ju inte lika mycket hela tiden under mensen heller så om man har lite mindre i början och i slutet kan man ju hålla upp en dag eller två mitti och sen simma när man har mindre. Sen kan man ju vada också och få svalka på det sättet, de dagarna då man "har opassligt med underkläderna" som kan vara ett uttryck ;)
Angående om man blöder när man simmar så är det kanske lite olika, men oftast kommer det ju mera om man anstränger sig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna