Skjuta upp mens över sommaren
28.06.2015
Hej jag har börjat med P piller för en månad sedan och allt funkar bra! Mådde illa i början men de har släppt nu! Äter prionell 28, och undrar om man kan skjuta upp mensen nu över hela sommaren, alltså att man hoppas över mensen 3 ggr och sen har den när bad säsongen är slut?
Tack för en grym sida! Johanna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan Johanna! Fint att ditt illamående har slutat! :)
Nej. Det rekommenderas bara i undantagsfall att man äter 2 kartor ovanpå varandra. Högst någon gång i året. Sådana undantagsfall kan vara en badsemestern i södern exempelvis. Under kartan bygger din kropp upp slemhinnan i livmodern för en blödning. Vilket gör att ifall du inte tar paus/hoppar över sockerpillerna så ökar du betydligt risken för mellanblödningar under andra kartan. Du driver din kropp rätt hårt hormonellt på det sättet. Inte att rekommendera.
Absolut ingen orsak att utsätta din kropp för det här bara för att det är sommar. Det finns menskopp eller tamponger att använda istället när du badar eller bär tunna lite kläder.
Tack för komplimangen! :) Ha en skön sommar!
Med vänlig hälsning,  Annika         barnmorska - hälsovårdare