Slippa mens
05.01.2018
Hejsan! Jag har väldigt kraftig mens och är ofta tvungen att stanna hemma från skolan när jag får så svår mensvärk. Finns det något sätt att slippa mensen helt eller iallafall minska den betydligt med något sorts preventinmedel eller liknande? Mini

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej!
Ja absolut finns det sätt att minska på menssmärtorna, ja även en chans att slippa mensen om man har tur. Se, de flesta preventivmedel som är hormonbaserade, som p-piller, p-ring, hormonspiral osv så har den trevliga biverkningen att de minskar menssmärtorna. De kan även i många fall minska på mensmängden och -längden. Vissa kvinnor har med vissa sorters hormonella preventivmedel mens väldigt sällan eller inte alls.
Men det här är individuellt. Tex heter det att av de tjejer som har hormonspiral har en femtedel ingen mens alls och en femtedel mens ytterst sällan (och nuförtiden finns det dessutom pyttesmå hormonspiraler som unga tjejer kan ha). Flera sorters p-piller och minipiller har samma effekt. Och så finns det ju dessutom värkmediciner på recept som man kan ta mot starka menssmärtor.
Man ska verkligen inte behöva bli som handikappad av sin mens, det finns hur mycket hjälp som helst att få. Bry dig inte heller om åsikten att preventivmedel bara skulle få användas för att förhindra graviditet, det finns massor och åter massor av tjejer och kvinnor som använder tex p-piller enkom för att minska på problemen kring mensen. Men visst, alla sorters hormonella preparat påverkar ju kroppen och man kan ju även få negativa biverkningar, så klart att man ska överväga noga och lägga sig in i möjligheterna ordentligt.
Men allt det här kan de förklara närmare och hjälpa dig med på kommunens preventivrådgivning / familjeplanering, och skolhälsovårdaren kan också fundera med dig om de här sakerna, säkert även din mamma. Hon vill ju säkert inte att du ska ha så där ont, när det ju dessutom är i onödan. Så boka tid till din stad/kommuns preventivrådgivning och tills du slipper dit, så kan du läsa lite tips på hur man ska lindra mensvärk på våra infosidor om mens - kanske där finns något du inte testat än?
Kram, Liselott