tampong
11.02.2015
Hej. Jag undrar hur länge man ska ha tampongen så att man är på den säkra sida från att få TSS jag vet att det är ovanligt att få det osv men det känns oroande och jag har hört olika från olika sidor och jag tycker att 8 timmar som det står att man ska ha den då jag köpte tamponger verkar lite länge jämfört med vad jag hört. Tack. mimmi

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.02.2015
Hej! Bra att du är medveten om TSS (=Toxic shock syndrome sk. tampongsjuka) och vill veta mera! :)
TSS orsakas av ett gift som gula stafylokocker (=en sorts bakterier) kan utsöndra. En tampong som är för länge i slidan kan leda till att de gula stafylokockerna förökar sig. Sjukdomsfall är mycket ovanliga men patienten måste få behandling snabbt för tillståndet kan vara allvarligt. Prognosen att tillfriskna är god.
Just pga det här rekommenderas det att man använder bindor på nätterna och inte tampong. Jag rekommenderar att man ser till att man har rena händer innan tampongbyte och att man byter tampong minst var sjätte timme. Använd rätt storlek på tampongen så underlättar det.
Symtom på TSS kan vara: kräkningar eller diarré, hudrodnad eller röda ögon, svullna handflator och fotsulor, ont i musklerna, ont i huvudet, yrsel och kallsvettningar samt illaluktande flytningar.
Behandlingen är antibiotika i droppform.
Med vänlig hälsning,   Annika  barnmorska - hälsovårdare