Tampong å trötthet
17.01.2016
Hej. Det är så att detta är den andra gången jg använder,tampong. För en månad sen var förata gångwn. Ni sa att det skulle gå bättre om man övar och detta gång känns det lättare och tog inte alls ont. Men jag börjar fundra på hur länge man har in en tampong? Har hört 6h högst men jag brukar ha tills det blir full och blod kmr på byxor. Jobbit men jag årkar inte byta. Kan de va farlig då annars? Ibland vlir de full på bara 2h och ibland upp till 10. Och problemet är ju också att jag vet ju inte om jag kan använda tampong eller binda, om man ska resa eller så om de blir full mittiallt. Har börja använda tampong å ja vill helst använda de. Det känns inte och orpar mig inte om nån ska misstänka ja har mens, så. Länge de inte e blod i byxor.
En annan fråga. Det e så att för en vecka sen var jag uppe till 5 på morgonen en hel vecka, kunde ej sova. Sovde ca 3-7h. Och nu denna vecka kan jag inte hålla ögonen öppna efter 9. Känner migt tröttast på skoldagar fast vi gör inget. Jag behöver vila, asså bara ligger i sängen å mysa, men får ju såklart inte. Jag brukar äta för att bli piggare men då blir jag missnöjd. Misslycka med diet... Vikt. Mig.
Jag vet it om de ja skrivi e för gnällig... Kanske för jag har mens, men.. Jah. EE

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.01.2016
Hej EE!
Först om tamponger och mens: Ne, man ska helst inte ha in en tampong i mer än 4-5 timmar. Det här beror främst på att det naturligt finns bakterier i både slidan och i själva tampongen, hur ren man än skulle tro att den är. Är det varmt och fuktigt, så kan dåliga bakterier börja växa i tampongen och ge en olika infektioner och underlivsproblem. Det här blir värre av att tampongen ju inte bara suger i sig mensblodet, utan all fukt i slidan, även den som behövs för att glida, smörja och skydda. Därför får man inte heller sova med tampong (jo, jag vet att det finns speciella natt-tamponger, men tänk på att tampongtillverkarna vill tjäna pengar, det behöver inte vara fiffigt bara för att någon säger att det går).
De flesta får inga problem av att använda tamponger, men går det illa så kan det bli riktigt knepiga infektioner av det (även om tampongsjukan är väldigt ovanlig). Och svampinfektioner får man också lättare av tampong, påstås det, just för att den suger i sig all fukt, vilket gör slemhinnorna inne i slidan känsligare för infektioner. Bindor och trosskydd är lite bättre eftersom de sitter på utsidan av kroppen, men även dem ska man helst byta var 4-5:e timme. De kan man nog tryggare sova med dock, i alla fall med tanke på infektionsrisken.
En menskopp däremot, som är mycket renare och gjord av latex, kan man nog ha in i 12 timmar eller tills den blir full, så kanske en sådan skulle passa dig bättre? Man kan absolut använda menskopp även som oskuld eller innan man fött barn, man väljer oftast bara en lite mindre storlek. De är dessutom väldigt ekonomiska och ekologiska i långa loppet, så läs gärna mera om dem här sedan.
Sedan angående din sömn. Jag ska inte tjata för mycket om hur tonåringar verkligen behöver sova, eftersom hjärnan växer! Det är ju ändå sant, även om en vanlig tonårings livsstil nog gärna skulle vilja att det inte stämde. Det kan ju till och med låta lite coolt att inte ha sovit, typ att vissa känner sig speciella eller som att det är lite synd om dem om de inte kan sova, eller att de har för intressanta liv för att hinna sova elle för bra fester att vara på. Men klart att det är smartast att ge sin egen hjärna chansen att växa. Exempelvis minnen så "befästs" under sömnen - sover man för lite minns man inte alls lika bra exempelvis det man lärt sig under dagen. Det är faktiskt så enkelt att om man exempelvis ska läsa till ett prov i sista minuten och pluggar in på småtimmarna, så kanske man sist och slutligen minns mindre följande dag, eftersom hjärnan inte hann processa och spara ordentligt det man lärde sig. För lite sömn gör en dummare: sämre på att koncentrera sig, sämre på att lära in nya saker eller återkalla saker i minnet, sämre på att fatta konsekvenser eller se alla synvinklar... Så klart att man får mesta möjliga ut av sin kropp om man under tonåren sover en 9 timmar per natt. Det tackar dessutom huden i ansiktet en för, eftersom hela kroppens celler förnyar sig och växer mest under sömnperioden. Det finns ju orsaker till att man ser glåmig och hålögd ut om man sovit för lite ;)
Jag gissar att din sömnrytm rubbades av någon orsak då innan du började vaka om nätterna, och att den "nya" rytmen gjorde det svårt för dig att somna tidigare när kroppen lite vant sig att somna sent? Det händer ganska lätt, tex att man varit uppe sent en fredagskväll och sovit länge följande morgon - vilket ju är rätt vanligt i ungdomen. Man skulle tro att en tonårings kropp skulle vara flexibel och kunna anpassa sig till olika dygnsrytm varje dag, men det stämmer inte alltid. Ibland "fastnar" man i en rytm, och kan sedan liksom vinka över på andra sidan när man försöker ändra på den. Lättast är såklart om man inte låter dygnsrytmen kasta med mer än ett par tre timmar, även under helgerna.
Klart att det kan vara något du gjort eller ätit också, som tex energidricka på kvällen eller att du tränat på kvällen. Men ibland vänjer sig kroppen helt enkelt med fel saker nästan i misstag, och då gäller det att lära den rätt tillbaka. Enklast är nog att följa alla tipsen vi har på Decibel under Sömn, där finns allt möjligt som att undvika det blåa ljuset från skärmar och ha det svalt i rummet.
Slutligen kan ju både det att man inte kan sova och att man skulle vilja sova ha att göra med hur man mår psykiskt också. Har man mycket negativt och tungt att tänka på låter kanske inte tankarna en komma till ro, utan snurrar och snurrar. Och tycker man livet är obekvämt och obehagligt att leva, så kanske man skulle vilja sova bort det istället, få tiden att gå. Båda de här sakerna kan leda till värre saker: man blir mycket ledsnare om man sovit för lite - obviously, men det tänker man sällan på när man är deppad - och att smita undan livet genom att sova bort det är ingen lösning. Det blir inte bättre av det.
Här på kontoret har vi en plansch där det står "Instead of wondering when your next vacation is, maybe you schould set up a life you don´t need to escape from!" Alltså fixa ditt liv så att du inte behöver fly från det. Är det exempelvis så att du försöker bli piggare genom att äta, men sedan får dåligt samvete för att du ätit, eftersom du inte är nöjd med dig själv, så är du inne i en dålig cirkel. Du blir både trött, knärrig, ledsen, lättirriterad och ja, cranky av att äta för lite eller för sällan. På dåligt humör. Du blir garanterat piggare av att äta, såklart, din kropp behöver bränsle för att hållas igång och fungera normalt - men kanske halva dåliga samvetet beror på ledsenheten du kände före du åt? Och att ha dåligt samvete för att man äter, det hör du säkert själv att är illa, illa! Det får varningsklockorna att ringa och varningsljusen att blinka. Kanske, vännen, att du borde gå och tala med någon om det? Typ kuratorn?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott