Tampong förgiftning?!?
09.11.2016
Hej,hur länge kan man ha i en tampong? Jag använder tamponger men ibland kan jag glömma att byta på flera timmar...Är det farligt? Och om något har hänt hur kan jag ar det? Tampong guden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2016
Hej.
En tampong får sitta inne i max 6 timmar, men beroende på hur mycket man blöder så kan man försöka att byta tampong minst 3-4 ggr/dag, och använda binda på natten. Om man inte tycker om att använda bindor så kan man istället använda menskopp. Menskoppen kan tryggt lämnas inne hela natten eftersom den inte gynnar bakterietillväxten på samma sätt som tamponger gör.
"Tampongsjuka" (TSS = Toxic Shock Syndrome) är ett ovanligt, men allvarligt tillstånd, där bakterieinflammationen som orsakas t.ex. av att en tampong har fått sitta i för länge leder till att blodtrycket sjunker och syretillförseln inuti kroppen då blir för dålig. Men genom att byta tampong oftare än var sjätte timme kan man undvika att drabbas.
Så om du med "flera timmar" menar t.ex. tre timmar så kan du nog vara lugn, men man skall som sagt undvika att sova med tampong just av denna orsak. Symtom på TSS är t.ex. rodnad i huden och röda ögon, kräkningar och diarré,  muskelvärk,  yrsel och illaluktande flytningar. Så om man skulle uppleva dessa symtom i samband med att man har låtit en tampong sitta inne för länge så skall man uppsöka vård, t.ex. kontakta din egen hälsocentral eller akuten.
Kram
Tessi