Tampong läcker
21.10.2022
Hej,
Jag har problem med att min tampong läcker. Blodet kommer liksom ut på snöret och i trosan och jag kan inte ha tampong i mer än en timme utan att blöda igenom.
Det handlar inte om att jag blöder mycket eller använder en tampong med för liten uppsugningsförmåga. Jag använder tamponger med s.k. normal uppsugningsförmåga, och om jag använder binda kan jag ha en ”normal” binda i 8 timmar utan problem, så jag blöder verkligen inte mycket. Sen när jag tar ut tampongen efter ca 4 timmar så är den knappt fylld heller, även om trosan är helt blodig.
Kan det bero på att min mens är väldigt klumpig? Liksom att tampongen likt en binda inte kan suga upp en ”slemklump” utan att klumpen blir liggandes ovanpå, och då ”halkar ner” på sidan om tampongen? (Förlåt för äcklig förklaring)
Sätter in tampongen som man ska och har även testat tamponger med applikator.
Hur ska jag få tampong att fungera? Binda funkar ju ok men tycker tampong är så mycket smidigare så skulle gärna vilja kunna använda det.
Lite pinsamt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2022
Hej,
Tyvärr har jag inget helt exakt svar på din fråga, annat än att jag tror att alla underliv är lite olika så trots att man använder tampongen "rätt" så sitter de helt enkelt inte lika bra på alla. Det verkar ju som att du har testat med olika metoder så jag tror nog att du gör helt rätt. De lösningar jag har på problemet skulle antingen vara att använda ett trosskydd samtidigt eller att helt byta till en menskopp istället. Menskoppen fungerar ju i princip på samma sätt men eftersom koppen i sig inte suger i sig av blodet utan endast förvarar det så borde det inte komma åt att läcka ut via snöret. Fördelen med menskoppen är också att den i längden blir billigare och att den är snällare mot dina slemhinnor.
Beklagar att inte kunna komma med en exakt lösning.
Kram,
Tessi