Tampong utan att ha mens?
04.07.2018
Hej!
Jag ska utomlands om cirka 1 vecka.
Då kommer jag att ha mens, ja tänker ha tampong men jag har aldrig prövat tampong förut och jag skulle vilja testa det före resan..
Men jag googlade om man kan använda tampong utan att ha mens och det skulle man INTE stog det, för dett blir för torrt och det kan vara svårt att få ut den sen.
Så jag undrar om man kan testa tampong före resan mha "klövervaselin", har hört dett far lättare in då.
Jag vet att jag kommer få mens under resan men inte riktigt när för min mens är oregelbunden..., så kan jag simma i polen och använda tampong fast jag inte fått min mens ännu, för vill inte simma utan tampong om jag skulle kunna få mens.
Ännu en till fråga, tar det sjukt att ta ut en tampong när man inte har mens?
(Btw jag vill inte använda menskopp)
Blev lite lång här nu, men jag har så mycket att fråga:), tack i förskott <33 Nyfikna tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.07.2018
Hej Nyfikna tjejen!
Bra frågor allihopa, och tyvärr brukar det ju vara så att man inte kommer sig för att göra en sak innan man måste. Tex nu att du inte kommit dig för att pröva tampong förr, säkert för att du inte behövt utan varit nöjd med bindor, och sedan när du skulle behöva det inför resan så har du ingen mens att pröva det med.
Personligen tycker jag nog att du ska kunna pröva att föra in en kondom nu i alla fall, fastän du inte har mens. Pröva med lite klövervaselin på toppen bara. Men jag tror inte att du varken kan eller ska ha in den någon längre stund, utan bara öva på att föra in och ta ut. Precis som du läst, så suger tamponger i sig vätska - vanligtvis är det ju mensblod - och finns det bara flytningar och fukt i slidan, så suger det snabbt i sig det. Det betyder att slemhinnorna i slidan blir sköra och känsliga för infektioner och skavsår, så det är en risk. Så ha absolut inte in tampong när du simmar utan att ha mens. Dessutom suger ju tampongen i sig av poolvattnet då, som ju också kan innehålla smuts och bakterier. Även när man simmar med tampong under mensen, så ska man byta den direkt man kommer upp ur vattnet. Menskopp är betydligt bättre i det här fallet, den håller ju tätt och skyddar därmed slidan under mensen från bakterier mm.
För jo, man är mer känslig för bakterier mm när man har mens, eftersom livmodermunnen är en aning öppen för att mensen ska kunna rinna ut. Och jo, visst kan det komma in vatten när man simmar även när man inte har mens, men vanligtvis kniper man omedvetet ihop bäckenbottenmusklerna så bra då att vattnet inte kommer in (speciellt om det är kallt). Att knipa ihop behöver nödvändigtvis inte funka lika bra när man har mens, eftersom allt är lite blötare och känsligare just då.
Och jo, slutligen, visst kan det vara lite strävt och torrt och spänt att föra in en tampong i slidan när man inte har mens. Säkert går det bättre med klövervaselin. Men dels beror det säkret på hur mycket du spänner dig och dels på hur van du är att föra in något i slidan - onanerar du så kan det gå lättare, då vet du lite bättre hur din slida är formad och hur den fungerar.
Lycka till - och ha en trevlig resa :)
Kram, Liselott