Tamponger
14.07.2016
Hejsan
Jag undrar om man kan sova med tampong. Eftersom det finns folk som säger att det är farligt, men vill gärna ha svar av någon som vet. Då varje gång är de väldigt jobbit att köpa både bindor och tamponger då man måste byta hela tiden. Jag föredrar också helst att använda tampong. Hälsningar en nyfiken tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.07.2016
Hej du nyfikna tjej!
Mycket bra att du frågade någon som vet istället för att få luddiga åsikter av andra!
Nej, man ska inte sova med tampong. Orsaken till det är att man inte ska ha in samma tampong i mer än 4-5 timmar (oavsett hur mycket man blöder). Orsaken till det är i sin tur att bakterier stortrivs i värmen och fukten som skapas inuti tampongen och kan börja växa och ta över kroppens eget immunsystem helt. De här bakterierna finns färdigt både i slidan och i själva tampongen (ingen tampong kan bli helt steril tillverkningsmässigt), men det är just miljön i slidan i kombination med det främmande föremålet (tampongen) som i allra värsta fall kan leda till en bakterieinfektion. Det är sällan folk faktiskt får tampongsjukan, som den kallas i folkmun, men för säkerhets skull ska man åtminstone byta var 4-5:e timme och helst pausa under natten. Låta slidan vila lite och dess naturliga immunförsvar återhämta sig under natten.
Däremot kan du gott sova med menskopp, eftersom man bara behöver tömma den var 12:e timme (ifall man inte blöder mycket, då måste man såklart tömma oftare). Menskoppen är gjord av silikon för det mesta, och den kan man få steril genom att antingen koka den i vatten eller tvätta med tvål och varmvatten. Därför för den med sin sååå mycket mindre bakterier - och håller dessutom tätt (ifall man har en modell som passar den egna slidan), även under natten och när man simmar. Den irriterar inte slemhinnorna på samma sätt heller, för en tampong suger ju i sig all vätska i slidan, inte bara blodet, och den skaver inte på samma sätt heller, eftersom de runda kanterna av silikon tex inte sväller upp. Och så är menskoppen sååå mycket billigare i längden. En menskopp kostar en 35€ på närmsta apotek, ekoshop eller på nätet, men den håller i 10 år!!! Räkna ut du vad tamponger kostar i året och ta det gånger 10, och så delar du 35€ på 10 år och ser vad som lönar sig för plånboken - och naturen! Tänk vilket sopberg bindor och tamponger skapar på 10 år.
Så vill du sova med något annat än binda, så rekommenderar jag varmt menskopp. Den är ungefär lika krånglig att sätta in som en tampong och det kan i värsta fall hända att man måste byta storlek en gång eller två innan man hittar det som passar den egna slidan (vi ser alla lika olika ut mellan benen som vi är olika i ansiktet). Men sedan är det Bekvämt med stort B :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott