Tamponger och menskoppar
15.05.2019
Hej! Jag använder vanligtvis binda när jag har mens och har alltid gjort det, har bara använt tampong ett par gånger. Nu har jag tänkt jag ska börja använda tampong oftare, men har några frågor:
Hur smidigt är det egentligen att gå på toaletten när man har en tampong i?
Är det bättre att ta ut tampongen och sätta in en ny varje gång? Inte jättesmidigt inne på de små skoltoaletterna, speciellt när man inte är van. Tänker att det där snöret blir ganska äckligt om man kissar på det.
Hur stor är risken att snöret går av?
Har också börjat fundera på menskopp, men vet inte var jag ska få tag på en? Gissar på apoteket eller så måste man beställa på nätet?
Måste man vara myndig för att köpa en själv från apoteket? Vill helst inte be mamma om en.
Vad brukar de kosta?
Man behöver väl skölja ur den varje gång man tömmer den, men då kommer det ju blod i handfatet?
Tänker att menskopp är både miljövänligare och säkrare då det inte är nåt snöre som går av, men det kanske är lite krångligt att få ut den då? Ensam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2019
Hej.
Hur smidigt det är att gå på toaletten då man har tampong beror helt enkelt lite på hur man är byggd. Alla kroppar är inte likadana och musklerna fungerar lite olika hos olika personer. För vissa är det helt problemfritt att gå på toa med tampong. Om man tycker att det blir otäckt att få kiss på snöret så kan man försöka hålla snöret åt sidan eller samla ihop snöret så att det inte blir vått. Oftast funkar det bra att kissa fast man har tampong. Däremot finns det tjejer som måste byta tampong i samband med att de bajsar, eftersom krystningarna kan göra att tampongen inte riktigt hålls på plats utan halkar ut. Och då är det helt enkelt så att man får byta tampong, inte svårare än så. Som sagt, det beror lite på hur du är byggd så det märker du nog bäst själv. Men att byta tampong varje gång man går och kissar är kanske ingenting jag skulle rekommendera -det beror ju på hur mycket du blöder, men om tampongen ännu är ganska torr så kan det bli irriterande för slemhinnorna i slidan att det byts till en ny och ännu torrare tampong så ofta. Risken att snöret skall gå av är väldigt liten. Jag har i ärlighetens namn inte gjort någon studie i det men det är knappast speciellt vanligt med tanke på hur mycket tamponger som ändå används.
Menskoppar är precis som du säger ett bra alternativ eftersom de är snällare mot både miljön, ekonomin och kroppen. Menskoppar kan man köpa på apoteket, i vissa hälsokostaffärer, större varuhus och på nätet. De har blivit rätt mycket billigare nu än de var för några år sedan så nu kostar de runt 20-25 euro, och du kan använda samma kopp i flera år om du sköter om den väl. (kokar den före och efter varje mens, håller den torrt förvarad däremellan). Det finns ingen åldersgräns på att använda eller köpa en menskopp.
Då du använder menskopp så tömmer du den precis som du säger i lavoaren, och ja - då kommer det ju blod i lavoaren men det går ju lätt att skölja bort. Ibland kan det kräva lite övning att få in menskoppen så att den sitter bekvämt, men den brukar inte vara svår att få ut. Som jag tidigare nämnde så kan det också bero lite på hur man är byggd, men menskoppen brukar ha en liten tapp i ändan så att den skall vara lättare att få tag i, och då du klämmer ihop koppen så bryts vacuumet så att den kommer ut ganska lätt. Det är nog bara någonting man måste testa för att se om man tycker att det passar en.
Lycka till.
Kram
Tessi