Tidigare och tidigare mens
03.04.2015
Hej!
Undrar vad som händer med mig och min mens! Har alltid haft en regelbunden mens. Den kommer mellan den 9-11 varje månad. Men sedan i februari har den bara blivit tidigare och tidigare. Den 9 januari - 7 Februari - den 5 mars - den 3 april. Minskas liksom med 2 dagar hela tiden. Vet inte vad jag ska göra. Har börjar äta mer regelbundet men jobbar mera och dagarna är mycket då jag jobbar som lärare med årskurs 4-7. Kan det bero på det? Nya sömnvanor och mycket jobb? Michelle

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2015
Hej Michelle!
Den absoluta medel-menscykeln om man jämför med alla kvinnor, är 28 dagar lång. Vissa kan dock ha 20 dagar och andra 40 utan att det behöver betyda att något är fel. Det skulle betyda att redan en månad med 30 dagar i sig gör att mensen kommer två kalenderdagar tidigare följande månad. Då blir det riktigt förståeligt att din mens kommit 9.1, 7.2, 5.3 och 3.4. Det är inte så vanligt att ha exakt lika många dagar varje menscykel, alltså helt regelbundet (om man inte använder något preventivmedel som reglerar menscykeln alltså), för de flesta kvinnor har helt naturligt en aning oregelbunden mens. Alltså att den kanske kastar med 1-3 dagar varje cykel (så att ena cykeln kanske är 27 dagar, nästa 30, nästa 28, nästa 31 osv). Om du tidigare fått mens samma datum varje månad kanske du haft 30 eller 31 dagars menscykel.
Att menscykeln förändras, tex så att mensen får lite annan färg, tar fler eller färre dagar, att man får en liten mellanblödning eller droppblödning mitt emellan menserna, att man har mer eller mindre mensvärk än vanligt och liknande, är inte onormalt i sig. Våra kroppar förändras helt naturligt av sig själva nu som då, tex hormonbalanser eller reaktioner på livet (tex kan jetlag påverka en del). Det kan tex hända att man under stark eller långvarig stress, oro eller press får försenad mens eller att den hoppar över eller uteblir. Den kan också försvinna ifall man hårdbantar, svälter sig själv (tex ätstörning) eller tränar väldigt mycket. Vi är inga maskiner som funkar no matter what, men vi är alla lite olika känsliga för hur och om vi påverkas fysiskt av olika saker och om det visar sig just genom menscykeln. Kanske din relativt nya dygnsrytm och stressen från jobbet påverkat lite, även om det inte låter som någon farlig eller onormal förändring alls? Andra saker, som mängden sex, självsex, bastu, simning, vanlig motion osv ska inte påverka mensen nämnvärt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott