Vad är fel med min mens??
08.05.2019
Hej!
Så min mens skulle ha börjat den 23.4 men den kom aldrig. För ca.2 veckor sedan fick jag ont i nedre delen av magen (som mensvärk),idag har jag då och då ”mensvärk” men sedan tre dagar har det kommit brunt mens? Brösten har även börjat växa och syns blodrådror. Vad kan detta beror på? Jag har även gasig mage.
Har inga könsjukdomar. Tindra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2019
Hej,
Det finns flera saker jag borde veta för att bättre kunna svara på din fråga. T.ex. hur regelbunden din mens brukar vara, om du använder något preventivmedel och om du är sexuellt aktiv.
Men om jag utgår ifrån att din mens brukar vara ganska regelbunden, och att du skyddar dig mot graviditet då du har sex, så skulle mitt svar vara att mensen helt enkelt kan lämna bort vissa gånger - utan att det behöver betyda att någonting är fel. Ibland är slemhinnan som byggs upp i livmodern helt enkelt så pass tunn att det inte finns samma behov för kroppen att stöta bort den. Det skulle också förklara varför mensen du har nu är mörkare än normalt - därför att det är större andel slemhinna och mindre "klart" blod. Inget att oroa sig över, och jag tror nog att du kan tolka denna blödning som din mens.
OM du däremot har haft oskyddat sex, eller fuskat med skyddet så finns det ju alltid anledning att tänka efter om mensen lämnar bort. Det att brösten är ömma och verkar växa är en normal del av menscykeln, men i vissa fall är det också ett tecken på graviditet. Nu skriver du ju ingenting alls om att du skulle ha haft sex, så jag antar att det inte är aktuellt i ditt fall, men bara som en påminnelse.
Jag tycker som sagt att du skall tolka detta som din mens, och följa med din menscykels längd och hur blödningen ser ut i fortsättningen. Det är helt normalt att blodet kan ändra i färg och konsistens, och det betyder inte heller att man skulle ha något "fel". Följ med, och om du har frågor kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun.
Kram
Tessi