vaselin på tampong
26.10.2017
hej!
jag har haft mens i flera år och tänkte börja prova på att använda tampong eftersom att jag tränar mera nuförtiden och att träna när man blöder som tusan och använder binda är inte nice alls. läste att man kan ha hjälp av vaselin på ändan av tampongen för att det ska vara enklare att föra in den i slidan mennn jag är inte säker om vad jag köpt är vaselin? det står inte vaselin på burken (den är en lite gul plåtburk som det står vitalis hudcrème på och den liknar den som jag tror vaselin brukar vara i) är den säker att lägga på tampongen eller borde jag hitta en produkt som det bokstavligen står vaselin på? egg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2017
Hej.
Det är alldeles sant att man kan lägga lite vaselin eller kokosfett på toppen av tampongen för att den skall vara lättare att lägga in. Men jag rekommenderar inte att du använder Vitalis hudcrème eftersom den innehåller parfym, vilket kan vara irriterande för slemhinnorna. Det finns små gula plåtburkar som det står "klövervaselin" på, de kan du använda, eller så köper du helt enkelt en burk med kokosfett från butiken och använder det. Kokosfett har den fördelen att den inte innehåller mineralolja utan bara "naturligt" fett som kan tas upp av kroppen (medan mineralolja endast lämnar kvar som ett lager ovanpå). Kokosfett kan också användas till massor av annat, inte bara matlagning utan också som fuktighetskräm eller glidmedel eller nästan vad som helst. Förutsatt att du inte är allergisk för kokos naturligtvis. Då är nog vaselin att föredra.
Om du i något skede tycker att tampongerna inte heller är optimala så kan du köpa en menskopp, den har många fördelar jämfört med både tamponger och binda, man kan t.ex. sova med den och den behöver inte tömmas lika ofta. Den är också kostnadseffektiv eftersom du kan använda samma kopp under en lång tid och den är snällare mot dina slemhinnor. Menskoppar kan köpas på nätet och apoteket.
Men jag rekommenderar alltså att du inte använder Vitalis till detta ändamål utan beger dig till butiken pånytt och handlar riktigt vaselin eller kokosfett.
Kram
Tessi