Växa efter mensen
06.09.2015
Hej, jag är 13 och går i åttan, jag fyller 14 om några dagar. Jag undrar hur mycket man växer efter man fått sin mens, jag var 11 år och gick i femman när jag fick min första mens(vet inte hur lång jag har då), och nu är jag 151
Cm, min mamma är även väldigt kort, hon är runt 1.60 och min pappa är normallång, men eftersom att jag är väldigt kort för min ålder så har jag det lite jobbigt,en det är inget jag tänker på ifall ingen påminner mig om det. Jag förstår om det är svårt att avgöra hur mycket jag kommer växa, men Aa, tacksam för svar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2015
Hej,
Det är nog väldigt olika från person till person hur mycket man växer efter att man har fått mens. Det finns kanske riktlinjer men knappast några säkra "regler" kring hur det funkar, en uppskattning är att flickor växer mellan 4-11 cm efter att de fått mens, men det finns naturligtvis de som växer mer än så och de som växer mindre, så jag tycker inte att man skall stirra så mycket på de siffrorna. Jag tror att du kommer att växa ännu, eftersom flickor normalt växer tills de är 16-17 år.
Det är synd om du känner att det är jobbigt för att du är kort, det är ju aldrig roligt att besväras av sitt utseende - oavsett vad det gäller. Nästan alla människor har någonting på sin kropp som de inte är nöjda med, men antagligen uppfattar inte alls andra människor din längd som ett problem. Jag vet att det säkert också kan bli tungt om människor ofta påpekar att du är kort, även om det säger det som att du är "liten och söt". Antagligen kommer du att växa ännu innan du "är klar", men även om du inte skulle göra det så är det ingen katastrof. Det som däremot är en katastrof är om du känner att du inte duger som du är. Men försök att hålla huvudet högt och vara stolt över dig själv för den du är, för du ser ut precis som det är meningen att du skall göra och är perfekt precis som du är!
Kram!
Tessi