Vill bara få lite information!
10.01.2016
Hej jag har nyligen fått min första mens och undrar bara lite frågor kring mens.
Kan man duscha när man har mens?
Måste man byta binda på natten eller kan man vänta tills på morgonen?
Innan jag fick min första mens hade jag klåda i underlivet och var rädd att jag fått svamp men när jag väl fick min mens så har det inte kliat någoting, kan det bero på att jag var påväg att få mens?
Hur ofta ska man (inte byta) men "checka" bindan om du förstår vad jag menar?
Jag åker även konståkning och tränar ungefär tre timmar varje dag utom en dag, är det bra eller dåligt för mensen?
Jag är just nu bara illamående och har en lätt huvudvärk är det min mensvärk då och kommer jag ha så varje gång jag får mens?
Hur många bindor är det lämpligt att ha med sig till skolan?
OBS min klass är en ganska bra klass när det gäller mens, vi pratar ganska öppet om det och tjerna brukar be killarna köpa choklad osv.
Hoppas på svar!! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2016
Hej.
Vad bra att du kommer till oss med dina frågor då det är någonting du funderar på. Mensen är alltid lite spännande i början och den gör att det lätt uppstår nya situationer som man inte har ställts inför tidigare.
Då du har mens är det viktigt att du är noggrann med din hygien. Det innebär alltså att du skall duscha varje dag, och byta bina alltid då det behövs. Hur ofta man skall byta binda beror ju på hur mycket man blöder. Vissa blöder mindre - och då räcker det kanske om man byter 1-2ggr/dag, medan andra blöder mer och behöver byta 4-5ggr/dag eller mer. Hur mycket man blöder brukar också variera lite från dag till dag. Oftast blöder man mest under de två första dagarna av mensen och sedan minskar det. Men du behöver inte stiga upp och byta binda under natten om det inte behövs. Ganska vanligt är väl att man har med sig bindorna i väskan och då man går på toaletten så kollar man på samma gång om man behöver byta. Så då du har haft mens några gånger så lär du dig ungefär vad som är normalt för dig just nu, och då behöver du inte springa och checka bindan.
Jag vet inte varför du hade klåda innan du fick mens, det kan bero på att pH-värdet ändrade i slidan så att det blev något tillfällit krångel. Men om du inte har klåda just nu så är det ju bra. Om den kommer tillbaka så får du ta en funderare över vad den kan bero på. Men även med tanke på klådan är det viktigt att tvätta sig i underlivet en gång om dagen, undvika tvål och använda underkläder som inte är för täta. (d.v.s. hels bomull, inte syntetmaterial)
Träning är bra för hela kroppen, så det är alldeles bra att du skrinner. Ibland kan mensvärken kännas bättre då man rör på sig. Men du måste naturligtvis lyssna på din kropp, och skulle det vara så att du nån dag känner dig för trött för att träna så skall du acceptera det och ta det lite lugnare den dagen.
Olika personer har lite olika stark mensvärk, och mensvärken kan även kännas olika från person till person. Vissa har nästan aldrig ont, medan andra har så ont att de bara kan ligga stilla. Vissa har ont i magen, medan andra kan känna av det i korsryggen eller i slidan. Det kan hända att huvudvärk och illamående är ditt sätt att ha mensvärk, men det kan också ändra med tiden. Ibland har man just ingen mensvärk då man är ung utan den blir värre med åren.
Jag tror säkert att det räcker om du har med dig två bindor till skolan, och antagligen så behöver du bara byta en gång under skoldagen. Men det är förstås bara en gissning. Då du har haft mens några gånger så kommer du att ha lärt dig lite mer om hur du funkar, så då blir det lättare att förutse hur många bindor du behöver per dag. Jag tycker att det är bra om man skriver upp då man har mens så att man kan följa med hur menstruationscykeln ser ut och om den är regelbunden.
Hoppas att du fick svar på dina frågor, och om det kommer nya frågor så vet du var du hittar oss :)
Kram
Tessi