Zoely p-piller
06.02.2015
Hej! Jag har ätit p-piller regelbundet i ca. 4 år och just nu äter jag Zoely. Har tidigare haft regelbunden mens men denna månad fick jag ingen. Jag har gjort ett graviditetstest och det var negativt. Finns det ändå en risk att jag är gravid? anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.02.2015
Hej anonym!
Biverkningar för Zoely är hos 1 av 10 användare utebliven menstruation. Vilket ju betyder att det är rätt vanligt att mensen uteblir... Men jag förstår att du blev orolig! Du berättar inte när du gjort graviditetstestet. Vilket gör det svårt för mej att avgöra om du borde göra ett till eller om du kan lita på svaret och bara vänta ut nästa mens. Men graviditetstestena är jättekänsliga och brukar ge tidigt åtminstone ett svagt positivt resultat. Vilket ju nog gör att ifall du följde instruktionerna med p-pillerna och rekommendationen på graviditetstestet så borde du ha uppnått ett resultat du kan lita på.
Hör gärna av dej igen som en kommentar undertill ifall jag kan hjälpa dej mera.
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare