Mina flytningar
07.05.2017
Hej,
Jag är en flicka på 18 år som har en fråga om mitt underliv. Jag har de senaste dagarna fått klåda och illaluktande frytningar. Flytningarna är rikliga och ser ut som gula tjocka fasta klumpar. Jag undrar vad detta kan vara? Jag har förut haft klåda och antagit att det har varit svamp så jag har tagit medicin mot det och det har då försvunnit. Tacksam för svar. Fundersamma tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.05.2017
Hej.
Svampinfektion brukar märkas som just klåda, och vitaktiga gryniga flytningar. Men svampinfektion brukar inte lukta illa, så om dina flytningar nu luktar så gissar jag nästan att det är någonting annat än svampinfektion som orsakar dem.
Ibland kan det vara någonting så "lätt" som att det är slidans pH-balans som är fel och orsakar problem, men ibland kan det vara en infektion eller könssjukdom som kräver behandling. Så jag föreslår att du kontaktar preventivrådgivningen eller läkarmottagningen på din hemort och talar med dem. Det skulle säkert vara idé att ta en bakterieodling från din slida för att se vad det rör sig om. Om du vet att du har haft oskyddat sex så lönar det sig att kolla upp könssjukdomarna på samma gång.
Oroa dig inte, det går nog att lösa, men kontakta preventivrådgivningen så får du hjälp.
Kram
Tessi