Frågor från en hypokondriker
11.09.2017
Hej, jag är lite av en hypokondriker och har några frågor om ett par sjukdomar och annat... jag vet att jag borde söka hjälp om min hypokondri men känner ändå att jag vill ha svar på dem här frågorna.
1. Ibland får jag som en typ av "hjärthugg" det liksom gör ont vid hjärtat och jag måste andas i små andetag, sätta mig upp rakt så försvinner det. Min mamma har också det här och några av mina vänner. jag tror att det är något med att lungorna kommer i kläm men är ändå osäker på om detta kan vara ett tecken på hjärtinfarkt eller plötsligt hjärtstopp?
2. Hur stor chans är det att få plötsligt hjärtstopp, hjärtinfarkt, blodproppar etc när man är 14 år?
3. Vad kan man göra för att undvika sjukdomar och leva längre? Hur mycket borde man rekommenderat träna i veckan?
4. Är det dåligt att äta kyckling? Jag vet att kött som ko och gris inte är nyttigt men kyckling?
5. Jag har ganska hög puls, jag vet att det är vanligt med hög puls när man är ung men jag har väldigt hög. Är detta negativt och finns det något jag kan göra för att få en lägre puls?
6. Kan bakterier från toaletter, handtag osv ge dödsfarliga virus? Jag är inte bacillrädd men undrar bara.
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.09.2017
Hej.
Jag tror att det är ganska vanligt att man drabbas av en släng av hypokondri i din ålder. Det kanske har att göra med den utvecklingsfas du befinner dig i. Du börjar inse att det finns saker som står utanför din egen (eller dina föräldrars) kontroll, och att du inte är odödlig. Således tycker jag inte att du skall bekymra dig för mycket över själva hypokondrin - den kommer antagligen att lätta. Och du gör ju alldeles rätt då du frågar upp om sakerna istället för att gå omkring och oroa dig i tystnad.
Hjärthuggen som du upplever är helt antagligen helt ofarliga och inte alls ovanliga. (jag har dem själv) Oftast kommer smärtan inte alls från hjärtat utan från musklerna eller muskelfästena i bröstkorgen. Huggen brukar kännas på ett ganska centrerat område ganska mitt på bröstkorgen, till skillnad från den smärta som kommer då man har problem med hjärtat - som känns mer som ett tryck av smärta tvärs över bröstkorgen. Så dina hjärthugg låter helt normala, även om jag förstår att de är obehagliga.
Det är ovanligt att man skulle få något plötsligt sjukdomsanfall som har att göra med hjärtat i din ålder. Det du kan tänka på är om ni i släkten har några ärftliga hjärtsjukdomar? Om du i överigt är frisk och det inte har upptäckts någonting avvikande med ditt hjärta under några undersökningar så tror jag inte att du behöver oroa dig.
För att undvika sjukdomar skall du försöka leva regelbundet och så hälsosamt som möjligt. Undvik tobak, motionera, ät och sov. Även stress är negativt för kroppen i längden, men det går ju knappast att skapa sig ett liv helt befriat från stress - så det skall man inte heller stressa över. För att kroppen skall må så bra som möjligt är det bra med vardagsmotion alla dagar, men några gånger i veckan skall man försöka röra på sig så att pulsen ökar och man blir svettig. Det viktiga är att komma ihåg att kondition är en "färskvara", d.v.s. den måste vara pågående, hela tiden. Det är inte så att du kan träna hårt en vecka och sedan ligga stilla i en månad utan motionen bör ske regelbundet för att göra så stor nytta som möjligt.
Finsk kyckling är alldeles bra att äta. Och inte heller rött kött behöver undvikas helt - men det är inte heller nödvändigt att äta kött alla dagar.
Hur hög puls man har beror på olika saker, dels på ärftliga och genetiska faktorer, dels på kondition och dels på miljö. Det du kan göra för att sänka din vilopuls på sikt är att hålla dig i god kondition genom att motionera.
Nej, det är inte sannolikt att du skulle få ett livshotande virus från ett dörrhandtag eller en toalett. Men handhygienen är viktig för att undvika förkylningar och infektioner. Den behöver inte heller överdrivas, men försök komma ihåg att tvätta händerna alltid innan du äter, då du varit på toaletten och då du t.ex. kommer hem från skolan eller från butiken. Bakterier finns överallt, och har alltid funnits. För en frisk människa utgör de sällan något hot eftersom kroppens immunförsvar klarar av att hantera dem. Men sund handhygien skadar inte heller.
Sköt om dig. Försök att leva sunt men försök också att hitta en balans så att du inte hela tiden går omkring och tänker för mycket på allting som eventuellt kan hända eller gå fel. Det är viktigare att du är glad än att du alltid gör allting helt rätt.
Kram
Tessi