Knöl
10.12.2020
Hej, har upptäckt en knöl i högra bröstet och är livrädd att det är cancer. Har haft en del bröstcancer i släktet. Kan även nämna att jag hittade knölen igår, ca 5 dagar efter menscykelns början, och att mensen för övrigt var 2 veckor sen. Hur länge ska jag vänta innan jag kollar upp detta (om jag ska kolla upp detta)? hjälptack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2020
Hej.
Eftersom jag inte vet någonting om var i bröstet knölen är belägen eller hur den känns så kan jag inte ta ställning till vad det är. Det jag kan konstatera är att det är ovanligt att man skulle hitta tumörer hos så unga kvinnor som du, och att de knölar man hittar oftare är svullna bröstkörtlar, d.v.s helt vanlig bröstvävnad. Men eftersom saken oroar dig så tycker jag att det skulle vara bäst om du besökte en läkare eller en gynekolog som kan undersöka dig och vid behov ta t.ex. ultraljud eller lägga en remiss till mammografi (OM det skulle behövas).
Börja med att ringa till hvc och boka en läkartid, så kan du andas lättare sedan.
Kram
Tessi