Knöl i armhålan
29.06.2020
Hej! Jag tror jag har en knöl i högra armhålan under huden, jag kan känna den när jag trycker i armhålan, den känns lite öm när jag trycker på den. Har inget liknande i andra armhålan. Vad kan det vara för något? Kan det vara en såndär fettklump under huden eller inte kan det väl vara en cancertumör?? Orolig=(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2020
Hej,
Det är jättesvårt att veta på basen av det du skriver vad det är för sorts knöl. Cancer har jag väldigt svårt att tro att det är, men eftersom jag inte vet hur stor den är eller hur djupt den sitter så kan jag inte svara på om det t.ex. är en förstorad lymfkörtel eller en inflammerad talgkörtel. Om det är en inflammerad talgkörtel så kan det vara bra att få behandling för det - givetvis beroende på hur öm den är. Då är det oftast en antibiotikakur eller liknande. Men som sagt - jag vet ju inte hur den ser ut eller känns.
Därför tycker jag att det bästa skulle vara att du gick till hvc och visade upp den för en sjukskötare eller hälsovårdare, så får hen ta ställning till om du borde visa upp den för en läkare.
Inget att stressa över, men bra att kolla upp saken.
Kram
Tessi