Lock för örat
06.05.2019
Har haft lock för örat sen igår (söndag) kväll och har det enny. Har också haft i fredas stregring men inte förkylning. Blev förkyld i lördags med täppt näsa bara och i söndags så hade jag jätte ont i halsen det tog sjukt att svälja spott och kall vätska. På kvällen igår fick jag lock på örat, har haft mössa på mig där ute om jag har vistast ute. På samma då jag har lock på örat så känner jag av en typ "strålande smärta" i vissa fall i örat, typ om jag tittar upp eller ner. Idag har jag lite ont i halsen men inte så mycket och sen rinner min näsa och sen förstås lock för örat. Så min fråga är kan jag ha öron inflaation?. Kan tilläga att jag har vax i örönen så kan det ha orsakat locket? Och har tagit sen fredas värkmidicin bara för att inte få feber och att jag skulle typ känna mig piggare osv så Hur många tabletter får jag ta per dag brukar ta Burana 600mg men i halvår då per gång. Borde jag åka till första hjälp en? Snabbt svar skulle inte skada. Snabbt svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2019
Hej.
Det att du har lock för örat kan bero på att örongångarna är svullna p.g.a. förkylningen, men det kan också bero på att du har öroninflammation och till och med på att trumhinnan skulle ha spruckit. Så jag tycker att du skall gå till skolhälsovårdaren/hvc och be dem kolla dina öron. Vid behov får du då ett recept på antibiotika om det skulle vara så att du har öroninflammation. Alltid märker man inte av en öroninflammation på att man skulle ha så väldigt ont i örat, utan det kan vara mer diffusa symtom, t.ex. yrsel eller förändringar i hörseln.
Du behöver inte äta Burana för att försöka hålla febern borta, om du inte alls har haft någon feber till att böja med. Däremot kan du ta värkmediciner mot smärtan i halsen/öronen om det skulle behövas. Det är helt okej att ta burana 400mg 3 ggr/dag under den tid det behövs. Men det är ju ingenting man skall ta "för säkerhets skull" om man inte behöver det eftersom även receptfria mediciner är påfrestande för kroppen.
Om du är hemma från skolan så tycker jag att du skall ringa hvc och boka tid till en sjukskötare som kan kolla dina öron, är du i skolan så är det bara att gå till skolhälsovårdaren och be henne kolla dina öron. Sen får du ta det som det kommer.
Kram
Tessi