minipiller och cysta på äggstocken
16.11.2017
Hej!
Sen augusti har jag haft hemska smärtor i nedre delen av magen, på vänstra sidan. Har tagit massa blodprov osv. och allt verkade vara okej. I september började det ta jättesjukt och sved då jag hade sex så jag tog kontakt med läkaren igen och fick antibiotika mot urinvägsinfektion fast mina urinprov visade att allt var okej. Efter antibiotika kuren hade jag samma besvär så jag fick en tid till gynekologen.
Där gjorde de en ultrljudsundersökning och det visade sig att jag har en cysta på vänsta äggstocken som är ca 2cm i diameter.
Gynekologen sa att de inte brukar följa upp då det är en så pass liten cysta och att den borde försvinna av sig själv. Om inte besvären försvinner inom 6 månader ska jag ta kontakt med dem igen. Sen skrev gyneklogen ut ett recept på minipiller (Desogestrel Sandoz) åt mig och sa att det borde hindra att flera cystor uppkommer i framtiden.
Eftersom jag har varit laktosintolerant sen jag var liten tog jag detta upp med gynekologen och fick som svar att alla minipiller innehåller laktos men att det är en så pass liten mängd så jag borde inte ha problem med magen p.g.a det fast jag är jättekänslig mot laktos.
Jag har aldrig förr använt hormonella preventivmedel, har bara haft sex med min nuvarande pojkvän och kondom har passat bra för oss hittills. Jag har också haft typ regelbunden mens. Min menscykel har varit från 28-33 dagar.
Nu har jag testat att äta någonting men liite laktos i för att se hur min mage skulle reagera. Jag fick direkt hemskt uppblåsd mage och gaser så är orolig hur minipillerna kommer att påverka mig.
Har också läst mycket om minipiller och biverkningar och jag är väldigt orolig. Läste bland annat att mensen förändras helt och hållet och kan till och med utebli eller att man har småblödningar. Det skulle jag inte alls vilja vara med om.
Har alltid varit lite emot hormonella preventivmedel. Nu är det ju inte sagt att jag får några biverkningar alls men jag är ändå rädd.
Har också läst att minipiller inte skyddar lika bra mot graviditet som t.ex p-piller.
Jag har svåra smärtor i magen varje dag p.g.a min cysta och värkmedicin hjälper inte alls, använder panadol 1g 3 ggr per dag. Gynekologen sa att det inte finns riktigt någonting att göra utan att bara vänta att cystan försvinner men detta påverkar min vardag väldigt mycket. Jag tränar inte alls mera och kan inte sitta på långa föreläsningar t.ex.
Ska jag bara vänta och hoppas att det blir bättre eller borde jag ta kontakt med läkare igen?
Har funderat på att börja med minipillerna då min mens börjar och testa i 3 månader men är rädd att min menscykel förändras helt fast jag slutar sen.
Kan man på något naturligt sätt förhindra att cystorna på äggstockarna uppkommer?
a-n

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2017
Hej,
Jag förstår att det känns som ett dilemma, och det är helt klart inte någon lätt sak att avgöra hur du borde göra. Naturligtvis bestämmer du själv vilka mediciner eller preventivmedel du använder, men alla val man gör har konsekvenser. Det skulle vara lätt om verkligheten alltid var svartvit - men tyvärr är det sällan så.
Ja, nästan alla p-piller och minipiller (eller mediciner i allmänhet) innehåller laktos. Men precis sin läkaren konstaterade så är det en väldigt liten dos, så jag tror inte att det går att jämföra med att man äter ett födoämne som innehåller laktos. Det är långt ifrån samma mängd det handlar om. Om alternativet då är att du skall ha ont - och istället äta en så pass stor dos paracetamol istället så påverkar det definitivt din mage det också. Alla värkmediciner innebär en påfrestning för kroppen, och inte minst för matsmältningen. Så frågan är om du har mer biverkningar p.g.a. paracetamolen än du skulle ha av mini-pillren.
Om man tar sina mini-piller regelbundet så finns det ingen orsak att misstänka att de inte skulle fungera som skydd. De är pålitliga. Och statistiskt sett är mini-piller säkrare än kondom. De kan absolut påverka mensen, på samma sätt som p-piller också kan göra, men HUR de påverkar mensen är väldigt individuellt. Alla får inte mellanblödningar, medan vissa får det. Det vet man egentligen först då man har använt dem ett tag (3-6 mån). Efter att man har slutat med pillren återgår mensen oftast till hur den har varit innan, bortsett från att mensen ju är någonting som kan förändras kontinuerligt under en kvinnas livstid med eller utan piller. (det jag menar är alltså att mensen kan ändra med tiden för vems som helst - och att det då är svårt att påvisa om det har med piller eller med "mognad" att göra.)
Jag förstår att det är otroligt tungt att gå omkring med konstanta smärtor. Jag tror att det skulle vara bäst om du försökte kontakta en läkare pånytt för att diskutera saken. Berätta om din oro - så att läkaren har en chans att förklara och berätta. Det är ju därför läkare finns till - för att hjälpa.
Det är bara du själv som kan bestämma vad som är rätt för dig, om du inte vill äta hormoner så finns det ingen som kan tvinga dig till det, men då kan man också tvingas ta konsekvenserna av det. Sjukdomar är tyvärr sällan rättvisa. Drömläget skulle ju vara att din värk försvann och att du fick fortsätta med ditt liv, men tillsammans med läkaren kan du diskutera om hen tycker att det är ett alternativ att äta pillren bara ett tag för att testa på hur det funkar.
Ring och boka en ny tid så får ni tillsammans försöka hitta en lösning.
Kram
Tessi