Näsblod
18.12.2017
Hej! Jag har plötsligt fått jättelätt för att få näsblod. Det rinner ner på kläderna och golvet och det är ju lite äckligt. Men samtidigt på nåt knäppt sätt tycker jag lite grann om det. Alltså det här måste ju vara sjukaste fråga ni har fått, men kan den här näsblods grejen utvecklas till nåt självdestruktivt? Jag mår ganska dåligt ibland och förut brukade jag skära mig men nu räcker det med att köra upp ett finger i näsan. Och ingen fattar ju att man kan göra näsblod själv så det är ju säkert. Men alltså varför blöder det så lätt? Beror det på att jag är vegetarian? Eller på att jag har psykmediciner, fast de har jag haft länge så det skulle va konstigt. Det är ju som inte kul när det blöder och jag inte vill att det ska blöda. Jag vill ha kontroll över mitt blod bara.vill inte att näsan ska blöda annat än när jag har ångest. Lilla My

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2017
Hej.
Det att du har näsblod kan bero på en massa olika saker. Det kan bero på sömnbrist, torra slemhinnor i näsan, eller det faktum att du är där och petar så att det irriterar huden och söndrar blodkärl. Näsblod är ganska vanligt, speciellt på vintern då luften ofta är torrare.
Men det du borde fundera över är att det inte finns något "harmlöst" självskadebeteende. Du skall inte peta dig i näsan med flit så att du börjar blöda. Det är ju ganska självklart att det irriterar slemhinnan så att den då börjat blöda lättare, och ditt blod behövs ju på insidan. Det är i sig inget ovanligt att man kan känna lite facination över sitt blod, men det är knappast bra i längden att öppna sår någonstans på kroppen, oavsett hur eller var man gör det.
Eftersom du skriver att du äter mediciner så utgår jag ifrån att du har kontakt med någon psykolog/psyk.skötare? Jag tycker att du skall ta upp saken med hen. Det är viktigt att diskutera saken så att du kan få andra verktyg att hantera din ångest än att göra dig själv illa. Näsblod kan kännas ganska harmlöst men det är själva självskadebeteendet som måste påverkas, det är ett mönster som måste brytas och ingen kan hjälpa dig om de inte vet om problemet. Så berätta om det så att du kan få den hjälp du behöver!
Många kramar
Tessi