Njurarna
01.04.2017
Hej!
Som barn hade jag återkommande urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammationer och även urosepsis. Jag genomgick en massa undersökningar men man hittade aldrig någon orsak till infektionerna. I tonåren var jag frisk. Däremot började urinvägsinfektionerna igen som vuxen i samband med samlag. Jag hade en njurbäckeninflammation för ett år sedan. Det gjordes då ett ultraljud efter att infektion läkts, men allt såg normalt ut. Efter infektionen har jag haft "känningar" i njurarna (nedre delen av ryggen på båda sidorna) i form av tryckkänsla, små stickningar och känslor av kramp. Dessa känslor har kommit och gått nu i 9 månader. Vid en allmän blodprovsundersökning för annat ändamål (sköldkörtel överproduktion) var Pt- GFReEPI värdet 83. Behöver jag vara orolig? Lottiez

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2017
Hej.
Som sjukskötare/hälsovårdare har jag inte rätt att ta ställning till dina provsvar, och eftersom jag inte känner till några andra detaljer eller helheten kring din situation så skulle det vara fel av mig att uttala mig om saken utifrån ett enda provsvar. Pt- GFReEPI mäter kreatininhalten i plasman med hänsyn till patientens ålder och kön - men även om jag har ditt värde så finns det massor av detaljer som kan inverka på saken, och eftersom jag inte har läkarexamen eller är specialiserad inom endokrinologi/inre med. så får jag inte uttala mig om huruvida ditt värde är normalt eller inte.
Jag tycker att du skall tala med en läkare om saken, eftersom din läkare har tillgång till hela din journal och även möjlighet att följa upp saken med ytterligare blodprov/urinprov/ultra o.s.v. Om du upplever att du har symtom från njurarna/urinvägarna så tycker jag absolut att du skall kolla upp saken. Antagligen känner du ju redan till alla olika möjligheter till mediciner som finns vid återkommande urinvägsinfektioner men det skulle kanske ändå vara skäl att gå igenom alternativen en gång till med en läkare.
Och som alltid då det gäller återkommande urinvägsinfektioner eller symtom från urinvägarna är det bra att dricka så mycket som möjligt och äta mycket c-vitamin. På apoteket kan man receptfritt köpa olika näringstillskott som kan underlätta, men jag gissar att du säkert har bättre koll på dem än jag :)
Ta kontakt med en läkare och så hoppas vi att det reder upp sig.
Kram
Tessi