Ont i hälsenan
15.05.2017
Har den senaste veckan haft bekymmer i hälsenan. Har tränat hårt flera år nu men aldrig upplevt detta. Fick plötsligt ont i vänstra hälsenan på en träning tisdagen 9.5 och det försvann i helg. Under en träning idag (måndag 15.05) kom det tillbaka och gör ännu ondare. Smärtan strålar liksom från hälsenan och ut i foten och mot vaden. Vad kan detta vara? Har verkligen inte tid med skador, så vad ska jag göra? <3 Ont

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej,
Det är jättesvårt för mig att veta vad det är som orsakar smärtan i den hälsena. Men med tanke på hur mycket du tränar så tycker jag absolut att du skall kontakta en läkare för att bli undersökt. På detta sätt kan läkaren ta ställning till saken och då kan du förhoppningsvis undvika att skadan(?) blir värre.
Med tanke på din framtida träning och ditt idrottande i allmänhet är det alltså viktigt att kolla upp saken och få rätt hjälp. Ring till hvc och boka en läkartid, eller beroende på om du har en ungdomsförsäkring så kan du gå privat. Du kan fråga dina föräldrar om den saken.
Kram
Tessi