Ont prata engelska, normalt??
13.09.2017
Hej. Jag får ont i halsen när jag pratar engelska. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar, jag får fortfarande ont! Är det normalt?? PS, jag är inte förkyld! AJ

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.09.2017
Hej AJ!
Hm... Jag talade lite med en talterapeut om det här när jag råkade träffa en, och hennes teori var att du helt enkelt spänner dig så mycket när du ska prata engelska. Kanske för att du är osäker på din engelska, på om du ska bli förstådd eller uppfattas kunna tillräckligt bra engelska? Ligger det någon prestige i det när du pratar engelska, är det något visst du vill uppnå? Tex imponera på någon? Eller är det ett krav du har på dig själv, eller ett krav någon annan har på dig (tex arbetsgivare, kompisar)? Om det är så att du måste tala engelska, så kan det hjälpa att öva utan publik, tex kommentera högt (men ensam alltså) ett TV-program på engelska eller läsa upp en engelska text eller helt enkelt prata engelska för dig själv. Ju vanare och säkrare du blir på att prata engelska, desto mindre ansträngning borde det så småningom krävas av dig att prata engelska med andra.
Eventuellt är det så enkelt att du koncentrerar dig så väldigt hårt på att uttala engelskan rätt att du bokstavligen spänner muskler runt halsen, stämband osv. Så försök också att medvetet slappna av i munnen, halsen, nacken osv när du pratar, se om det gör någon skillnad?
Hälsar Liselott