??
23.09.2023
Ofta när jag ligger ner kan jag känna pulsen i magen ganska bra, speciellt om jag trycker med fingrarna just över naveln, ibland (sällan men ändå ibland) är jag dessutom lite illamående på samma gång så jag är rädd att det ska vara något bråck på aortan eller liknande orolig:((((

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2023
Hej,
Det är vanligt att man kan känna sin puls i magen då man ligger på rygg. Vissa personer kan också se pulsen utanpå magen, speciellt om man är ganska smal. Pulserandet beror på att aortan går där och att hjärtat jobbar på som det ska. Så bara på basen av att du känner pulsen finns det ingen anledning att tro att det skulle handla om ett aneurysm (pulsåderbråck), det är också ovanligt med sådana fynd hos unga personer.
På basen av det du skriver är det svårt att veta om illamåendet du känner har ett samband med det eller om illamåendet beror på någonting annat. Kan illamåendet bero på att du blir stressad eller nervös då du känner pulsen?
Det är bara du själv som vet exakt hur mycket denna sak oroar dig så därför är det svårt för mig att avgöra vad du skall göra åt saken. Du kan t.ex. börja med att besöka din skolhälsovårdare och diskutera saken så kan hen på basen av det vid behov hänvisa dig vidare till en läkare.
Kram,
Tessi