Ägglossning
14.06.2024
Hej! Om man är i för tidigt klimakterie och saknar folliklar, kan man få folliklar av sig själv naturligt att de bildas eller kan man helt enkelt inte bli gravid och få fungerande folliklar alls?
Vill inte bli gravid (iallafall inte nu) men känns onödigt att använda kondom med sambon om man inte kan få barn… Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2024
Hej,
Du skriver att du saknar folliklar, så jag utgår ifrån att det är någonting som har konstaterats i en undersökning? Om du inte vill bli gravid nu så skulle mitt råd ändå vara att använda kondom (trots att det kan kännas onödigt) eftersom det kan vara ganska svårt att se (med ultraljud) om det helt och hållet saknas folliklar eller om de bara är väldigt få, och om problemet har konstaterats genom blodprov så är det ännu svårare att veta hur det faktiskt ser ut i äggstockarna eftersom det då mäter hormonnivåerna.
För att få ett exaktare svar så är det nog bra om du tar upp frågan med en gynekolog som kan undersöka dig och då har mer information än jag om hur det ser ut i ditt fall.
Kram,
Tessi