AJ :/
03.08.2014
Hej idag var det kateterbyte, det är snäppet värre än cvk byte. Idag har jag Ida och Madde som är mina vårdare, på morgonen kom Ida å sa att det är kateterbyte idag. Meddetsamma känns det så trist att vakna, kunde bara ha sovit vidare. När de kom med alla medel och slangar o påsar o grejjer så ville jag bara springa bort, jag började ropa och gråta o skrika och sparka och slå runt mig, det är inte meningen att det skall bli så, men jag kan int nå när jag blir rädd. Det behövdes många för att få mig ner, någon höll armarna bakåt, någon höll i mina ben någon drog ner byxorna och började på. De sa att hur jag än kämpar emot så kan de inte eftersom jag behöver kateter. Madde satte in den och Ida sjöng för mig. Och efteråt diskuterade vi varför jag börjar sparka och slå, Madde sa att det är inte svårt att få ner mig och hållit i mig när jag är som värst för jag är så lätt och liten. Men hon förstod ju att jag är livrädd för smärta. Jag blir så ledsen när de får ner mig och drar av mig kläderna det känns så fel, men på samma gång så måste de ju :/ Denhär helgen har absolut int varit nå bra, ingen film, cvk och kateterbyte gråt skrik rop dusch, utan ork osv...... imorgon sa Ida att vi far till stan o handlar något att då får jag följa med, vi far med cykelkärran. Det är första gången pålänge jag skall få fara ut, vet ni hur bra det är. Mamma o pappa o storebror e sjuka i magsjuka så de får inte hälsa på mig på två veckor.... Har också haft hälsogranskning 20 kg ligger jag på ennu, allt för lite, i vilken ålder väger man 20 kg? Janå iaf int då man e 12. Idag fick jag en gris kramdjur av Madde, så nu har jag Tor, Ove o Stina hahha, det är konstigt vad de kan skänka åt en. Fick en bild på Viggo hunden, han var så söt jag sku vila ha honom här!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.08.2014
Hej, illa om du haft en sämre dag :(
Det är säkert hemskt när du vet att något kommer att göra ont, men många gånger kan det bli värre om man spänner sig och kämpar emot. Jag förstår att det säkert inte är så lätt att försöka slappna av när de tex ska byta kateter, men det är ju inte roligt när det blir sådär heller. Det känns säkert jobbigt för vårdarna också att de måste hålla fast dig. Men det är en sån sak som måste göras och då finns det inga alternativ.
Jag hoppas iaf att ni kom er iväg och cyckla, ljuvligt om du skulle få komma ut och känna hur underbart solen värmer. Till och med vinden är ljummen. Jätte trist att din familj är sjuka så ni inte kan träffas :( Hoppas de två veckorna går fort. Men det skulle ju vara för hemskt om du skulle få nå magsjuka nu också. Fast det är alldeles för lite att väga 20 kg så är det ju ändå bra om det iaf inte går ner ännu mera.
Du har nog helt underbara vårdare, tänkt att du fick ett till kramdjur <3 Bra namn har du kommit på åt dem också. Skönt att du kan ha dem med dig och hoppeligen känna att de ger dig lite kraft och styrka att orka vidare. Det kommer säkert många både bra och mindre bra dagar ännu och då är det bra att du har några (kramdjuren) som du har hos dig alltid. Klart skulle det vara allra roligaste om du fick gosa med Viggo på riktigt men den dagen kommer säkert.
Ny dag och nya möjligheter, brukar de säga :) det kommer flera dagar och vi håller tummarna att nästa dag blir en bättre dag.
Kram från ungdomsinformatören Sanna