aj aj naken
07.05.2014
Hej! När jag ligger på magen och stöder mig mot armarna eller om jag böjer mog neråt nör jag står får jag sjukt i huvudet. Det har blivit värre nu. Min kompis sa att det kan bero på att jag inte har blodcirkulation till huvudet eller alltså att det inte är som det ska. Borde jag kontakta en masör eller något? Eller hjälper det om man lagar t.ex npgot varmt eller kallt på? Eller om mamma maserar? ajaj

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.05.2014
Hej ajaj!
Har du ännu ont när du ont när du gör på sätten du beskrev? I våra öron låter det som att du har någon spänning i musklerna i nacken som visar sig när du böjer nacken långt åt något håll. Det är verkligen inte ovanligt med rygg- och nackbesvär idag när folk sitter så mycket i allt från skolan till böjd över telefonen, men att man har spända muskler kan bli så vant och "normalt" att man inte tänker på det till vardags, bara när man gör vissa rörelser. Till viss del förhindrar säkert de spända musklerna blodcirkulationen när du böjer huvudet i de speciella ställningarna och då varnar kroppen för det genom att ge dig smärta i huvudet.
Vi har flera råd åt dig nu, gör dem gärna alla: tänj och stretcha nacken - googla så får du massor med övningar du kan göra varsomhelst och närsomhelst. Kolla verkligen hur man ska göra övningarna, så att du inte töjer för långt. Säkert kan både skolhälsovårdare och hälsovårds-/gympaläraren också visa hur man ska göra. Sedan kan du bra ha antingen en massör eller mamma att massera, men en massör är såklart mycket bättre. En massör är utbildad i hur kroppen fungerar, kan massera precis där det behövs och på rätt sätt och gör inget som kan skada något. Att ha varmt i nacken kan också hjälpa att få musklerna att slappna av. Gå tex i bastu och sitt och tänj och stretcha försiktigt i värmen där. Sedan ska du också röra på dig så mycket du kan, speciellt överkroppen alltså, så att blodcirkulationen kommer igång och musklerna tränas. Träningsformer där du använder armarna mycket, inte för att få muskler utan för att röra på dig, som dans och simning och bollsporter som badminton eller volleyboll. Vill man träna "gratis" kan man alltid gå ut och gå med stavar, ro, stapla ved, räfsa eller annat "jobb" där man använder armar, axlar och rygg. Människan är nog inte uttänkt att sitta så mycket som vi gör nuförtiden, inte underligt att alltihopa stelnar ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott