ajj
26.06.2014
För några dagar sen så fick jag jättesjukt i höger bröst.. Nu några dagar efter så är det rött, ömt och känns som jag har en knöl inuti. Vad har jag för fel? Har jag bröstcancer fast jag bara är femton? Vad ska jag göra? ~

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.06.2014
Hej
Jag tror inte alls att du behöver oroa dig över att det skulle vara bröstcancer, eftersom det är jätteovanligt bland så unga kvinnor som du. Då brösten utvecklas är det normalt att det kan kännas små knölar under bröstvårtorna, både hos flickor och pojkar. MEN oftast är det frågan om människor i de nedre tonåren, och svullanden och ömheten brukar inte komma så hastigt på som i ditt fall.
Eventuellt kan det vara frågan om en infektion i bröstkörteln (speciellt eftersom det är bara det ena bröstet som är påverkat, och det är rodnande och du känner en knöl i det.) Jag föreslår därför att du skulle besöka en läkare som får ta ställning till om du behöver få en antibiotikakur eller dylikt. I de allta flesta fall beror knölarna och ömheten i brösten på någonting ofarligt, som går att åtgärda, men speciellt i de fall där symtomen dyker upp snabbt så är det ändå viktigt att reda ut vad de beror på. Ring till din hälsocentral och boka tid till en läkare.
Sköt om dig!
Tessi