allergi??
27.01.2014
Heejsan! Alltså jag tycker att ni aldrig ska sluta med denna sida den är väääääääääääärldens bästa! Ja men min fråga är.
- Jag har ofta orolig mage en dag helt normal en dag lös mage sedan nästa hård???? Alltså är det allergi eller är det något annat! Skulle jättegärna vilja få ett snabbt svar! Har pratat med mamma om det att skulle vilja gå på nytt allergiprov för får varenda dag av olika saker utslag runt munnen Ibland nå utslag eller noppor på armen eller på benen... skulle jättejärna vilja veta vad det är! Hoppas ni har tid Bra med tid så ni kan skicka ett snabbt svar! Taaack i förväg! :*
Signatur: ()_()
(. .)
*
(")_(") (haha en liten kanin) Lilla kaninen :D

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2014
Hej Lilla kaninen :D!
Oj förlåt, men det här är stört omöjligt att svara på så här genom Decibel. Hur duktiga vi än är, så har vi varken tillgång till laboratiore att ta tester i eller förmågan att se dina utslag genom skärmen eller analysera eventuella handlingar och konsekvenser i vad du äter. Det kan nog bara läkare göra. Eventuellt kan en skolhälsovårdare börja nysta i trådarna till varför din mage reagerar på olika saker och tänkbara orsaker till utslagen. Så vårt råd är ändå att gå till hvc. Be mamma ringa och beställa tid för olika allergi- och födoämneskänslighetstester.
För det lönar sig aboslut inte heller att leva med det här dag ut och dag in. Inte bara för att det ju är så himla onödigt att du har problem med något som kanske skulle lösa sig på en gång bara ni hittade orsaken till det. Men också för att obehandlade och nonchalerade allergier och känslighet för vissa födoämnen kan bli värre med tiden. Man kanske blir mer och mer känslig för just de här sakerna och kanske får ännu fler olika allergier, bara för att man inte får bort det som kroppen reagerade först på. Så spara inte det här nu (eller hoppas att det ska gå över av sig själv) utan ta tag i det!
Det som du kan göra själv före du har tid till läkare och labbprover är att skriva en kost-dagbok. Skriv upp varje dag vad du har ätit - men också vilka dagar du har hård/lös mage och vilka dagar du har utslag runt munnen. Kanske kan då tex skolhälsovårdaren eller läkaren hitta sambanden, se att jaha, hon har ätit det och det en dag och följande dag har hon hård mage. Då är säkert det hon ätit boven här.
Hoppas det ordnar sig för dig! Och jättetack för att du tycker om Decibel :D <3 Vi lovar att vi jobbar stenhårt för att Decibel alltid ska finnas kvar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna