Ångest och oro
10.12.2022
Hej, när jag får ångest och oro så blir jag liksom helt förvirrad i min hjärna, min förmåga att tänka rationellt och logiskt funkar inte, utan oron och ångesten som följer fuckar upp det helt. Efter en tid med ångest och oro så släpper det och jag börjar tänka logiskt kring saken, då känns allt bra och jag ställer mig frågan hela tiden: varför blir jag helt borta när jag får ångesten och oron? Känns så onödigt det hela när man väl är ute ur det, men sen när ångest/oron kommer tillbaka uppstår samma problem hela tiden, blir helt förvirrad, tänker negativt osv. Adam

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, ledsen att höra att du lider av ångest. Det är dock väldigt vanligt att man känner sig förvirrad och inte riktigt kan tänka logiskt när ångesten slår till, eftersom ångesten primärt är ett överlevnadstillstånd som slår på – fight, flight, or freeze, som du kanske har läst om. Om inte så rekommenderar jag dig att kolla upp det :) Det handlar om att kroppen på bästa vis ska kunna försvara sig mot en fara, och ångesten varnar om denna fara. Men i vardagen så kan vi få ångest av saker som egentligen inte är farliga och det är då systemet ”skär ihop” och det blir till ett problem för en. Alltså – när ångesten slår till så kan du inte tänka klart eftersom kroppen och hjärnan går i ”krisläge” och fokuserar på att kunna försvara sig mot fara.
Det som kan hjälpa är tekniker för att lugna nervsystemet snabbare. Detta kan exempelvis vara olika andningsövningar. Att andas lugnt och djupt kan ta ner ”alarmet” i kroppen eftersom den lugna andningen säger till nervsystemet att allt är okej. Detta kan man lära sig genom olika meditationsövningar där man fokuserar på andningen, eller genom att andas i fyrkant. Att andas i fyrkant innebär att man andas djupt in medan man räknar till fyra – sedan håller andan medan man räknar till fyra – andas ut medan man räknar till fyra – håller andan till fyra - och sen börjar om igen.
Ifall du ofta får ångest som känns jobbig på det här viset så rekommenderar jag också att du går och pratar med någon sakkunnig om det, exempelvis en kurator, psykolog, eller hälsovårdare.
Kram, Kix