Ångesten
03.07.2016
Hej,ibland känner ja mig inte alls som en tjej för att ja har ett litet ofeminint problem. Det är så att ja i misstag råkar prutta. Som luktar illa. Då ja umgås med vänner. Detta är jätte jobbigt för mig att prata om och det drar ner på mitt självförtroende att ja inte kan kontrollera när ja pruttar. Det gör mig paranoid. Jag är på en ett utbyte och det hänt sig på utbytet 3 gånger att ja pruttat. De är ljudlösa men luktar(fyy va hemskt att ja sitter här och förklarar mina pruttar) men ja har också haft lite problem hemma, kunde hänt varannan månad eller så. men nu är det speciellt jobbigt då det hänt så ofta. Alla gånger ja pruttar så har jag tänkt "vem är det som pruttar" eller "har jag pruttat?". tydligen pruttar ja utan att märka det. Jag är så rädd att bli den "tjej som pruttar" eller att bli sedd som äcklig. Ja e så uppgiven av detta!! Hjärtekrossad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2016
Hej.
Nu skall jag berätta en sak, som du antagligen vet om men tydligen inte kommer ihåg - ALLA människor pruttar!! Det är inte onormalt oh betyder i sig inte att du skulle ha något fel eller vara avvikande på något sätt. ALLA gör det, och man FÅR tala om det. Speciellt här - eftersom jag verkligen inte tycker att det är någonting konstigt eller pinsamt alls med att tala om det.
Jag kan förstå din ångest, och att det känns superjobbigt då du inte helt litar på din kropp, och visst är det besvärligt om det luktar väldigt illa - men det är någonting vi kan fundera över vad det beror på. Som jag redan skrev så pruttar alla människor, det beror på att gaser bildas då maten bryts ner, men det beror givetvis också på hur mycket luft man sväljer då man äter och dricker. Så finns det ju olika sjukdomstillstånd som kan göra att man pruttar mer än man skulle göra annars, eller att pruttarna luktar annorlunda, t.ex. om man lider av laktosintolerans, celiaki eller om man äter någonting annat som man inte tål. Ofta brukar man ju själv känna av då man har ätit någonting opassligt eftersom man då kan känna sig mer gasig, så det jag tycker att du kan börja med är att försöka tänka igenom vad du har ätit de dagar du upplever att du har extra mycket problem.
Alla människors pruttar luktar olika, eftersom alla har en helt unik sammansättning av bakterier i magen. Och oftast är man ju ganska van vid den egna lukten - men om man upplever att den luktar rent illa så är det kasnke någonting som inte är riktigt som det ska. Pruttar luktar väl aldrig speciellt gott, men man brukar nog själv veta om ifall det är värre än vanligt eller om det är en lukt som inte är "normal" för en själv. Och då kan det tyda på t.ex. någon intolerans. Det finns en massa saker jag borde fråga dig för att bättre kunna hjälpa dig, men nu får vi nöja oss med det jag vet/inte vet.
Då man är vaken så kan man till en viss grad försöka förhindra pruttar genom att man spänner sin ringmuskel, men då man sover så slappnar även den av och då kommer överflödig luft ut. Så är det för alla. Men det är ju väldigt sällan man skulle sluta umgås med någon för att den pruttar, så jag tror inte att du behöver oroa dig över att nån skall tycka att du är äcklig. Och skulle det faktiskt vara så att du mister en kompis eller ett ragg p.g.a. att du i misstag skulle prutta - så är det säkert lika så bra. Den personen är inte värd din vänskap ändå, och om man är så ytlig att man låter en sån sak stå i vägen för bekantskapen så kommer personen antagligen att ha jättesvårt att hitta vänner att umgås med som inte fiser - EFTERSOM ALLA GÖR DET.
Så det jag nu tycker att du skall göra är att fundera över vad du äter, och om du själv kan se några samband mella maten och pruttandet. Vissa matvaror gör att man pruttar mer, också såna som man kanske inte tänker på - t.ex. tuggummi och halspastiller. Du kan testa att skriva en matdagbok och göra anteckningar för vad du äter och hur mycket du besväras av gaserna, t.ex. på en skala mellan 1-5 (1=inga problem, 5=mycket gas). I vissa fall kan matdagboken hjälpa en att se mönster som man kanske inte annars skulle se - och det hjälper ju även till att visa om det inte finns något mönster alls, vilket kan vara bra att veta om du i något skede uppsöker läkare.
Nu vet jag ju inte hur länge du har varit på utbyte, och under vilken tid dessa 3 pruttar har inträffat. Alla människor pruttar ungefär en halv liter luft varje dag, så det är som sagt helt normalt, men om man upplever att man inte KAN hålla emot eller att det hela tiden är ett problem och att man får gå omkring och hålla sig så kanske man borde fundera över saken. I de allra flesta fall beror nog överdrivet pruttande på att det är något med matsmältningen som behöver ses över. Jag tror säkert att du kan hitta en orsak och en lösning på ditt problem, och jag vill inte att det förvandlas till någonting som du upplever att är så stort eller pinsamt att det hindrar dig från att leva ett normalt liv. Kom ihåg att du alltid kan skriva hit och tala om vad som helst, det finns ingenting som är för pinsamt eller skämmigt för att ta upp.
Många kramar
Tessi