Antidepressiva
20.01.2022
Hej. Vad händer om man börjar ta antidepressiva mot t.ex sömn och inte är deprimerad?
Började ta mirtazapine mot sömnen men slutade med att jag började hata alla och alltihop att jag ville ta livet av mej. På roparnäs skrev dom ut seronil och känner ännu samma sak att ja hatar allt o allihop o mejsjölv o mitt liv. Men såhär var det aldrig före jag började någon sorts antidepressiva.
Mirtazapine tog jag ungefär en månad och seronil har jag tagit sedan 26 november så snart två månader.
Vad kan hända om man tar antidepressiva och inte är deprimerad? Kan man bli deprimerad?
Fö innan jag började kände jag mej inte sådär jätte deprimerad skulle säga jag var ganska nöjd med min livssituation hade bara svårt att sova????‍ Jeeeuu
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
01.02.2022
Hej!
Att påbörja en antidepressiv medicin kräver att den läkare som ordinerat den verkligen har satt sig in i personens problematik och symptom samt diskuterat med dem som hör till personens närmaste nätverk, oftast då familjen.
Det är absolut ingen lätt uppgift att avgöra om en ung människa lider av sjukdomen depression eller om hon istället är nedstämd som ett resultat av olika negativa saker i hennes liv, om det handlar om en kort period av sömnlöshet pga av t.ex. stress som i sin tur påverkat sinnesstämningen negativt eller om man har en sådan personlighet att man reagerar kraftigt med olika psykiska symptom på motgångar som händer en.
Övergående depressiva symptom som inte behöver eller ska medicineras kan man ofta ha under tonåren. Det kan t.e.x vara en obearbetad sorg eller förlust som ligger bakom och då ses det som mera naturligt att man har en kort period med depressiva symptom och det är egentligen nödvändigt för återhämtningen, så att man kommer vidare. Det är hur länge symptomen varat och hur mycket de påverkat det vardagliga livet som avgör om det är fråga om sjukdomen depression. Ju sämre du har fungerat  i din vardag desto djupare har depressionen då varit.
När det gäller antidepressiv medicinering så fungerar dessa läkemedel väldigt olika, eftersom vi alla är unika människor. Du har nu prövat två olika antidepressiva mediciner som båda påverkat dig negativt. Mirtatsapin har, förutom en humörshöjande effekt även en sömngivande effekt. Därför tar man den medicinen till natten. Det är vanligt att i början av behandling med en antidepressiv medicin så brukar man få mera ångest och även få självdestruktiva tankar/impulser. Dessa brukar gå över på ett par veckor men det är verkligen ingen rolig upplevelse och man behöver genast berätta för sin läkare om detta.
Ibland kan det helt enkelt också vara så att antidepressiv medicin inte hjälper alls. Men du kan inte bli deprimerad fast du äter depressiv medicin utan att ha en depression. Din vårdande läkare bör få höra hur du har det just nu för att kunna göra en korrekt bedömning om hur du går vidare. Så här ska du inte ha det. Om ditt huvudsakliga problem var sömnlöshet så finns det nog andra, bättre alternativ att ta till. Melatonin, t.e.x kan man köpa receptfritt och det ska man ta mellan kl.20-23 när den egna melatoninproduktionen är som högst. En timme innan du ska börja sova ska du ta den. Sedan kanske du också skulle ha bra nytta av att samtala med någon regelbundet och få hjälp att sortera dina tankar och saker som lett till att sömnen börjat krångla.
Vänliga hälsningar
Camilla Pitkänen