är p-piller orsaken?
15.09.2014
Hej Decibel!
Jag började äta p-piller i november ifjol. Efter att ha ätit dem ca en månad blev jag plötsligt sjuk i magen av gluten. Före detta har jag aldrig haft något problem med det. Sedan på samma gång började jag reagera på mjölken. Samma sak där, ont i magen. Men jag kunde dricka lakotsmjölk. I våras fick jag mittiallt dålig hy, inget hjälpte förutom att ta bort mjölken. Jag undrar om p-piller kan göra att de ställer till saker för magen. Jag ser ett samband med detta. Vad tror ni? på biverkningarna står det inte ens dålig hy eller något med acne och just nu har jag så dåligt självförtroende över min hy att jag gråter vare gång jag ser mig i spegeln.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.09.2014
Hej!
Imorgon är vår specialungdomsinformatör, hälsovårdaren och sexualrådgivaren Tessi, på jobb här på Decibel igen, så hon svarar då. :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Om man läser på olika forum på internet kan man lätt få uppfattningen att p-piller kan vara boven bakom en massa olika hälsoproblem, och precis som alla andra mediciner så kan de ha biverkningar. Dock har jag inte hört om att p-piller skulle orsaka problem med spjälkningen av mjölk, och i många fall börjar flickor äta p-piller just för att de har problem med hyn och för att deras hy skall bli bättre. Det du då kan fundera på är om du har ändrat på någonting annat i dina levnadsvanor eller om det är bara ett olyckligt sammanträffande att dessa problem dyker upp samtidigt.
Det är inte ovanligt att man börjar känna av problem med att äta/dricka mjölkprodukter i din ålder, och det är ju bra att du klarar av laktosfria produkter. Det är svårt att veta varför din hy plötsligt har blivit sämre. Ofta har det ju nog med hormoner att göra, men som sagt brukar det vara andra vägen - att p-piller gör saken bättre. Så finns det förstås skillnader mellan olika p-piller, och det kan hända att någon annan sort skulle vara effektivare för att motverka acnen. Så jag skulle kanske rekommendera att du tog kontakt med preventivrådgivningen i din kommun och diskuterade saken. Vid behov kunde du testa äta en annan sort i några månader och se om det hjälper. Och om du har väldiga problem med din hy och redan har provat olika receptfria preparat (t.ex. Basiron) så kan du besöka en läkare som kan skriva ut mediciner mot acne.
Det är ju hemskt om din självkänsla nu är så låg p.g.a. din hy att du lider av det - men som tur finns det ju saker man kan göra åt det. Så börja med att kontakta preventivrådgivningen, och om det inte hjälper att enbart byta p-piller så bokar du tid till läkare. Upp med hakan kära du - det finns hjälp att få!
Kramar
Tessi