Äs,$h,km$,ångest
10.12.2022
Hej jag har problem med lite saker vi kan börja från äs jag har bulimia men om jag inte vill få upp det så kan jag bestämma mig att inte äta jaghör att min mageropar men jagär inte hungrig jagtror att min *tanke lampa är sönder*. Just nu har jag varit utan att försöka få upp det i 4dagar och 15h.. sen så har jag skärt mig ett tag nu sen i oktober 20 jag har oftast ytterligare skrap sen kom en i min parallel klass och sa "du får int säga att du skadar dig asså jag har en kusin som har grovare sår och som är 9år. Du kan kalla de ytliga skrap "så tack men jag bad inte om hennes åsikt (mina tankar). Min bästa vän tänker på självmord jag trodde hon mådde bra men de var fel. Min vän kan ge mig ångest över mig och får mig att jag är hemsk för att jag finns hen kan även ge mig komplimanger men de ska man int göra åt mig två "du är perfekt "(så perfekt med en ätstörning vet att de inte menade så)en vuxen sa nått fint om mig och ett par veckor senare kommentarer h*n min vikt eftersom 3persnen sa att de gör inget ifall jag får vikt.min ångest hör ihop med en massa hör ihop att jag inte får äta det min bästa vän inte kan äta för de blir orättvist för hen skolhälsovårdaren sa även att jag skulle behöva äta mångsidigt:/ igår hade jag en dag utan att försöka äta men de gick ju int att skippa alla måltider morgon mål-bröd lunch-inget mellanmål hade men börjar hosta av det jag hade fick en mandarin jag skulle äta sista passet eller på bussen jag åt den samtidigt som jag gick hem hemma blev det chips och choklad efter ett par timmar blev det mat min föräldrar kommentarade för lite *mitt ndmn* äter resten jag blev förvånad usch fy jag åt sen på kvällen så försökte de få mig att äta igen jag var ju int hungrig!!! Men jag åt nästan allt det utan ångest vi får se om jag har ångest idag men jag måste vara en vecka "clean " från självskadebetende annars så får mina föräldrar reda på det ifall de inte vet men hjälp jag har problem för ångest brukar vara =självskadebetende med kniv eller sax jag har gjort ett misstag förra gången mitt hud reste sig min bästa vänsa åt mig "he de e ett ärr" när blir det så pass allvarligt att man blir inlagd på psykratin eller kliniken? Problem kid

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.12.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Jag kan förstå ur din text att det är mycket som pågår i ditt liv just nu, och att det är en hel del som känns tungt. Jag ska prova att ta ut lite teman ur din text och svara på dem skilt här.
Ätstörningar är jobbiga att ha, men det är bra att du är medveten om att ätande och tankar kring kroppen är ett problem för dig. Du skriver att det känns som din ”tanke-lampa är sönder”. En sak som händer ifall man äter för lite eller inte tillräckligt näringsrikt och mångsidigt är att hjärnan börjar fungera sämre. Kroppen är lite som en bil – den behöver bränsle för att funka som den ska. I vårt fall är näringen i maten vårt bränsle. Ifall man utsätter hjärnan för svält under en längre tid kan hjärnan till och med minska i storlek, så det är viktigt att ge den det som den behöver. Det är bra att du är i kontakt med skolhälsovårdaren, hoppas du kan få hjälp därifrån, eller åtminstone få berätta om det du känner. Om du vill så kan du också ta kontakt med Livslust-projektet, de får man prata med 5 gånger (på distans) gratis och fundera kring ens situation och vad man vill/kan göra åt det. Du hittar deras kontaktblankett HÄR.
Bäst är det att försöka äta vanlig mat enligt tallriksmodellen (= lite av allt, prova googla den om du inte vet vad tallriksmodellen är), och att äta regelbundet! Då hålls matsmältningen och blodsockret på en jämn nivå, och kroppen och knoppen mår bra.
Du skriver att du inte vill äta vissa saker i skolan för att det ska bli orättvist för din kompis. Det är fint av dig att bry dig om din kompis känslor – men i det här fallet så tycker jag ändå att du nog ska äta det som DU kan äta. Du behöver inte svälta dig bara för att din kompis inte kan äta vissa saker, ni är ändå olika personer.
Vi är alla olika individer, din kompis kan kanske inte äta vissa saker, men kanske finns det också vissa saker som hon KAN göra som du inte kan. Livet har en tendens att ”jämna ut sig” mellan individer, så man ska helst bara fokusera på sig själv – vad man SJÄLV kan göra och inte.
Jag kan förstå att du blev ledsen när personen i din parallell-klass kommenterade dina självskademärken. Det var inte okej gjort. Det är klart att självskadebeteenden alltid är självskadebeteenden, oavsett hur man skadar sig och ifall det lämnar ärr eller inte. Det ska alltid tas på allvar.
Du frågar angående ärr – ett ärr är det när huden har gått sönder och inte riktigt kunna läka ihop såsom den var förut. Det kan exempelvis lämna så att huden står upp lite, eller som ett ljust (ibland rött eller lila-aktigt) märke där porerna och de naturliga små ”rynkorna” i huden liksom ser ”samman-smultna” ut. Oftast blir ärr ljusare och mindre synliga med åren som går.
Ibland ifall man skadat sig på nåt vis så har man ärr-liknande märken bara en stund, som sen försvinner. Men ibland försvinner de inte, utan lämnar hela livet ut. Det här beror på hur djupt såret är, hur bra det läkt, och ifall det kommit in smuts i såret som gjort det inflammerat/infekterat. För att göra ärrvävnad mindre ”stram” så kan man massera ärret dagligen efter att det läkt ihop.
Det skulle vara bra om du hittade sätt så du kunde hantera din ångest och dina känslor utan att skada dig, eftersom självskadebeteenden kan vara beroendeframkallande och svåra att sluta med ifall man låter det gå för långt. Det är också vanligt att man i misstag råkar skada sig mera än vad man tänkt.
Här är lite tips på andra saker som kan få ut känslor, som är bra att göra regelbundet:
-          Något kreativt, typ att dansa, måla, sjunga, skriva dagbok, skriva dikter eller små historier, sminka sig, och så vidare.
-          Prata med någon om det man känner.
-          Meditera eller göra så kallade ”body scans”, man hittar dem exempelvis på youtube
Här är tips på saker som du kan göra istället för att skada dig, i såna stunder som det känns väldigt frestande att skada dig:
-          Rita en fin bild, typ en fjäril, på det stället som du brukar skada
-          Ta en riktigt kall dusch
-          Gå ut och gå
-          Prata med någon du litar på, eller se till så att du är runt andra människor som är trygga för dig
-          Skriv ut det du känner
-          Håll i något kallt, typ en isbit
-          Bit i en citron, eller tugga på en bit chili
-          Hoppa och skaka på kroppen så att kroppen aktiveras, gärna medan du har på någon musik som du gillar
Jag hoppas att du får börja må bättre snart! Du är värdig att få må bra.
Kram, Kix