Bajset bränner
30.09.2015
Har problem med min mage idag. Har jätte ont får kramper och måste gå på toan. Men det är inte löst r jag går, men bajset bränner jätte mycket och när jag bajsar rinner det ut en genomskinlig vätska å de är inte från kisshålet utan i samma väva som bajset kommer ut. Vad ska jag göra? Bajset bränne som om de vore chilli jag bajsar ut. Har druckit varmvatten med ingefär och citron till frukost.. Kan de va det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
Det låter som en reaktion på någonting du ätit/druckit eller som magsjuka. Om det är en reaktion på nåt du ätit så brukar det gå ganska snabbt över, om det är magsjuka kan det ta någon dag. Anledningen till att bajset bränner är att det så snabbt har susat igenom hela matsmältningssystemet att det innehåller ganska mycket av de frätande syror som finns i magen för att dela sönder maten. Det är inte farligt att det bränner, men det blir jobbigt om man måste springa på toaletten många gånger och torka sig.
Du kan försöka att inte torka dig så hårt utan istället tvätta dig i ändan med handduschen och sedan "dutta" dig torr med toapappret. Du kan också testa att smörja med t.ex. vaselin om det är riktigt besvärligt. Men som tröst kan jag konstatera att besvären snabbt går över då diarrén upphör.
Försök att dricka mycket vätska för att ersätta all den vätska du nu bajsar ut, och var lite försiktig med vad du äter de närmaste dagarna. Men jag tror att det snabbt reder upp sig.
Kram
Tessi