behövs läkarvård?
02.08.2014
Hej, igår så spillde jag ut en skål med kokande vatten på min fot, runt vristen, och undrar om man behöver läkarvård då? surfat runt på google och sökt svar, men vet inte riktigt vad jag ska göra, vet heller inte vad min slags ''bränna'' heter, så därför vet jag ju inte hur jag ska behandla det..
Själva skadade området är ungefär lika stor som handflatan (om man räknar bort fingrarna) och är röd-vit flammigt och så sved det hela gårdagen, idag är det mest ömt och svider, är lite orolig när det står på vissa sidor om hudtransplation osv :/
Jag fick också lite kokande vatten på låret, men det var inte så mycket utan det är bara lite rött och ömt.
Själv så sköljde jag foten under kranen i kallt vatten och har använt ice power kräm och aloe vera gel, bör jag göra nåt mer? Tacksam för svar och råd! B

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.08.2014
Hej B, nu har det ju gått en tid sen du brände dig. Svårt att säga om du borde få läkarvård eller inte då vi inte har sett det. Det är nog en sak som du måste avgöra själv, tyvärr. Hudtransplantationer görs nog endast i extrema fall, men det händer. Om du är osäker ska du nog boka en tid till ditt Hvc så att åtm en sjukstötare får se om du behöver mera vård. Brännskador är inget att leka med, de gör ont och det kan lämna ful ärr om man inte får omskött på rätt sätt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna