benvärk till tusan
12.05.2014
Hej, alltså jag böri få riktigt nog med min benvärk, ja får int sovi på nätterna eftersom det pittrar i benen och knäna värker, dras nog med en idrottsskada (hopparknä) men tycker smärtan böri vara outhärdig snart. Nu har ja int sov ordentligt på vem vet när. Imr ska ja upp kl. 6 o nu e klocka 0.27. De känns som om jag sku kuna spring två varv runt staan eller flera. De suger o de tar väldigt ont.
Har försöka med massage
yllesockor
värmedyna
kylsalva
fysioterapi
gympa
värkmedicin
int nå hjälper, besöker en idrottsfysioterapeut ca 1 gång /mån eftersom jag har knäet som bråkar, de böri ta riktigt på närven. Å int ede nå vits att fara me de nånstans för vem tar en på allvar. Om ja int sku ha dehär probleme sku ja ju kuna va me i redskapsgymnastik, jag har tränat på elitnivå ganska många år. Men knäet sätter stop och nu får ja dras me värk istället huhhu :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.05.2014
Hej!
Vet du vad vi genast kom att tänka på när du skrev att det "pittrar i benen"? Restless Legs Syndrome, alltså rastlösa ben-syndrom. Det känns bäst igen just med att det (oj, vad är den korrekta icke-österbottniska termen för det här nu...) pickar och spritter i benen, domnar, inte riktigt smärtar men ändå irriterar. Man kan även ha det i armarna. Om du googlar, så kan du se ifall du känner igen symptomen. Det finns medicin för det, men ofta rekommenderas det att man tar magnesium som kosttillskott, eftersom det tros bero på magnesiumbrist (vilket kramp i muskler också delvis förklaras med, har också hört benvärk förklaras med det).
Ungdomsinformatören Liselott lider också av det och känner igen det där med sömnlösa nätter och för henne har nog magnesium hjälpt massor. Pittrandet förvärrades tex under graviditeterna vilket säkert kan förklara den förvärrade magnesiumbristen just då. Hon rekommenderar också att gympa benen när det känns som värst genom att spänna alla muskler i vader, tår och lår genom att stå på tå och samtidigt gå neråt med rumpan ("kyykky på finska). Att sova på mjukare underlag eller med benen lite högre har hon också hört att hjälper.
Så kolla det här med tex din idrottsfysioterapeut - men det är heller inte farligt att äta kosttillskott med magnesium. Det finns i närmsta lite större matbutik och varuhus och naturligtvis på både apotek och i häloskostaffär. Men tyvärr vet vi inte mer om benvärken eller knävärken än din fysioterapeut, så puscha på för mera hjälp av honom/henne om du kan.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna