Besvärligt o jobbigt ont
13.05.2016
Jag lider verkligen av min psoriasis i hårbotten o armar plus ett ben, men vad kan jag själv göra utan läkare? Kan jag göra något för att de ska bli bättre? Tack Schalken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2016
Hej.
Jag kan nog på inget sätt påstå att jag skulle sitta inne med några hemliga knep som inte läkarna skulle ha. Så först och främst tycker jag att du skall tala med en läkare. Men om du har haft problemet länge så har du antagligen redan gjort det.
Någonting som jag vet att har hjälpt många är att lämna bort gluten. Det vi äter påverkar väldigt långt hur vår hud mår, men utan att gå allt för långt in på glutendebatten så kan jag bara konstatera att många personer som lider av psoriasis mår bättre om de inte äter gluten. Det tar förstås ett tag innan man kan märka nån skillnad, om man alls märker någonting. Men beroende på hur mycket besvär man har så kan det ju vara värt ett försök.
Så kan du kanske testa med att smörja med kokosolja, fast om du har haft problem under en lång tid så har du sannolikt försökt med att smörja med både det ena och det andra.
Som tur är vi ju påväg mot ljusare tider, och det som påverka proriasis i positiv riktning är solljus. Så jag rekommenderar att du försöker vistas ute då du kan. Men som du märker så har jag inte så mycket nytt att komma med. Jag förstår att eksemen är jobbiga och att du lider av dem. Så därför kanske det ändå skulle vara vårt ett besök till till en hudläkare? Det kan ju knappast bli sämre av det iallafall?
Hoppas att du mår bättre snart
Kram
Tessi