Binge ätstörning
10.07.2024
Hej! Jag lider av en binge ätstörning och behöver lite råd. Jag har tidigare haft en restriktiv kost och haft anorexia. Jag överåt och bingeade då ibland också, men det har typ blivit värre nu fast jag äter tillräckligt. Det händer varje gång vi ska på någon tillställning som involverar mat. Kalas, då jag är med vänner och speciellt då vi ska ut och äta någonstans. Och varje helg.. Jag vet inte vad det är med helgen, men då överäter jag sjukt mycket och mitt sötsug är helt ur kontroll. Kan lätt äta en portion glass och en hel chokladplatta som efterrätt. Jag mår ju inte jättebra efteråt, både psykiskt och fysiskt.
På ett sätt förstår jag mitt sötsug på helger, eftersom vi alltid haft lördag som godisdag men det är något jag försökte lämna bort då jag hade anorexia. Vågade inte äta godis. In i veckan är jag knappt sötsugen alls, äter nog socker varje dag men det kan handla om 2 kakor till kaffet så inte så mycket egentligen. Det är otroligt jobbigt att leva med och min vikt ändras vilket påverkar självförtroendet. Bryr mig inte om siffran på vågen men då jeansen inte längre passar är det inte så roligt längre.
Tidigare hetsåt jag ändast godis och choklad. Numera är det verkligen vad som helst.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
23.07.2024
Hej,
Jag känner med dig, det är svårt med ätstörda tankar.  Först vill jag varmt rekommendera dig att söka hjälp vid din hälsocentral, jag tror att du skulle ha stor hjälp av att regelbundet prata med någon proffessionell.
Mina råd till dig är först reda ut om du äter tillräckligt? Äter du minst fyra måltider per dag? Det är verkligen viktigt och att du håller paus med ätandet och drickandet mellan måltiderna. Självklart är det ok med vatten mellan måltiderna om du behöver.
Förstås behöver du äta tillräckligt sedan under dessa minst fyra gånger men vi är alla olika och det går inte exakt ange mängd (och det behövs inte heller!). Om du tex under en dag äter frukost, lunch, middag ock kvällsmål så kan du följande dag behöva äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Det är alldeles normalt men man kan ha i åtanke att låta det gå minst två timmar mellan måltiderna och högst fyra timmar.  Vårt energibehov varierar från dag till dag!
Men hur ska man då veta om man äter tillräckligt? Jo det beror på hur snabbt efteråt man blir hungrig, om du tex. blir hungrig en timme efter en måltid så har du med stor sannolikhet ätit för lite. Är du mätt i många timmar så har du troligen ätit lite för mycket.
Detta jag skriver ner nu kräver övning, övning och övning. Av misstag lär man sig, misstag kan du glömma och fortsätta öva och öva. Med tiden hittar du en balans ????
Dessutom är det viktigt att tillåta sig att äta all mat, du kan tänka så tex om du vill ha en glass på förmiddagen (en timme efter frukost, dvs småätande som inte rekommenderas) så är det lättare att då säga nej för att du istället tar den som efterätt direkt efter lunchen. Skulle du istället skuldbelägga dig för att du vill ha en glass tex en onsdag och inte alls äta, ja då äter du sannolikt fem glassar senare...
Hoppas du förstår vad jag menar. Fråga gärna igen om du behöver!
Sist vill jag ge ett starkt råd om att helt skippa vågen. Att vågar finns i våra badrum är alldeles onödigt för vårt välmående. Du kan även tänka på hur ofta speglar dig osv, kanske du kan minska på detta? Dessa råd kan kännas knäppa och göra att du känner att du tappar kontrollen men nej den tar du tillbaka och du kommer bara se fördelar med detta om tex en månad!
Heja på dig! Du förtjänar må bättre och det kan du!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare.