Bitestikel?
09.02.2022
jag har ett litet tjockt rör i min pung
är det så att det skulle kunna vara en bitestikel?
Eftersom att det inte känns som en knöl tycker jag att det inte är varikocele eller nå?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
09.02.2022
Hej,
Bitestikeln sitter på ovansidan av din testikel, klämmer man på den lite försiktigt så är den mjuk och lite ”segaktig” och ömmar lite. Man är alltså väldigt känslig över sin bitestikel. Svårt att veta var du känner detta ”rör” men är det sedesledarna du känner kanske? Där spermierna transporteras. Bitestikel känns lite som en halvmåne, fast i och uppe på stora testikelkulan. Varikocele, benämningen du troligtvis googlat fram, är att det blivit som ett nystan av kärlen som är belägna ovanför bitestikeln, som kan kännas lite som ”halvfärdiga nudlar” när man klämmer på dem. Kan ibland även göra ont.
VÄLDIGT svårt för mig att säga vad det är du känner, men om du känner dig orolig tycker jag du ska gå till din skolsköterska så hen kan undersöka! De vet precis hur man gör. Bättre att kolla upp än att oroa sig eller gissa sig fram till vad det är du känner. Se det även som en möjlighet att lära känna din pung bättre, samt att hen kan lära dig att undersöka pungen själv!
Kram!
Malin