Blind
13.05.2014
Hej har fått jätte dålig syn helt plötsligt! Förra året var synen jättebra men det här året har den blivit jätte dålig! Måste skaffa glasögon nu. Men förra året så såg jag en död människa som jag kände och min mor sa att det kan mycket väl vara hjärnan som blev så överraskad och gjorde/bestämde så att min syn blev sämre efter att jag såg den döda personen. Kan det stämma? Justin Bieber

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.05.2014
Hej Justin Bieber!
Att synen "plötsligt" (eller på några månader) blir sämre i tonåren är inte ovanligt alls, eftersom kroppen utvecklas så hastigt då. Det kan helt enkelt vara så att ögonen inte riktigt hinner med och så får man sämre syn. För vissa förblir den dålig, för vissa kan den ännu bli sämre (tex ifall man slarvar med att använda glasögonen), för ytterst få blir den bättre. Synen påverkas också av hormonerna i kroppen, så det är tex vanligt att gravida kvinnor har sämre syn under graviditeten och amningen och sedan blir det samma som förr igen. Men det här har nog inget alls att göra med vad man upplevt i livet eller sett, utan det är nog 100% biologiskt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott