Blod i avföring
16.02.2014
Hej. Under en längre tid nu har jag haft blod i avföringen.
Det började för kanske 1 ½ år sedan, då jag bajsade på en kryssningsbåt efter att jag hade ätit på buffén. Jag märkte att jag hade väldigt hård mage och var tvungen att ta i en del för att få ut avföringen, och då såg jag lite ljus rött blod på pappret efteråt, men jag brydde mig inte så mycket och tänkte att det inte var farligt.
Ända sen dess, har jag från och till sett ljus rött blod på pappret osv. Ibland mörkare men oftast ljus rött. Det här har alltså hållit på från och till i över ett år men jag har inte brytt mig för jag tänkte att det inte är farligt.
Nu senaste veckorna har det blivit värre och redan nån månad sen hade jag blod i avföringen och märkte att det värkte i analöppningen efteråt och tog väldigt sjukt under toalett besöket. Det är som om det skulle vara något sår eller nån inflammation i analen men jag vet inte.
Har hört talas om hemorrojder och är inte helt 100 på vad det är men tror inte att det är det jag har i alla fall?
Hur som helst, för några veckor sedan blev allt lite värre, jag såg inte bara blod på pappret men blod i bajset, nån mörkröd fläck här å där, och dessutom mörkrött blod på pappret och t.om. vattnet i toalettstolen skiftade mellan mörkrött och brunt, det var nästan mera mörkrött än brunt.
Efter detta har jag också haft sjukt i rumpan osv, nu vet jag inte om det här håller på att bli allvarligare eller inte men skulle gärna vilja veta vad detta kan vara? Har hållit på så pass länge att jag tvivlar på att det endast är något lätt sår eller hemorrojder?
Tack för svar.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.02.2014
Hej!
Hmmm... Blod i avföringen är alltid knepigt. Även om det beror på något "ofarligt" som hemorrojder eller analsprickor, så är det smärtsamt och irriterande, men blod i avföringen kan också vara ett symptom på något allvarligare. Blod i avföringen är ett kännetecken på flera sjukdomar, så vi skulle nog inte ta lätt på det. Klart att vi inte vill skrämma upp dig, men bättre att veta vad det är frågan om, eller hur?
Vi skulle nog beställa tid till en läkare. Nu har vi inte riktigt koll på läkarsituationen i din kommun, alltså hur snabbt det går att få en läkartid. Kanske om du ringer till HVC och bara säger att du har blod i avföringen och skulle vilja få en läkarundersökning, så säger de nog hur snabbt det är möjligt? Eftersom du ännu inte är myndig kunde du kolla också ifall du har en barnsjukförsäkring som möjliggör att du tex skulle få slippa snabbt till Mehiläinen eller liknande privatsjukvård (och försäkringen betalar de högre avgifterna)? Oavsett så kan en läkare konstatera om det rör sig om något ofarligt på grund av den hårda avföringen eller om tester borde göras för att se om det kan vara frågan om en sjukdom. Även om det handlar om hemmorojder, analfissur eller liknande, så kan också läkaren skriva ut lite starkare mediciner mot det än de receptfria man får från apoteket.
Som sagt, vi vill inte skrämma upp dig, och vi förstår absolut att det kan kännas jobbigt och pinsamt att gå till en läkare för en sådan här sak. Men inte vill du ju ha ont, blöda och vara orolig heller, eller hur, så snälla samla mod och se till att få dig undersökt. Läkaren kommer inte att tycka att det är det minsta pinsamt eller jobbigt, sådana här krämpor är vardagsmat för dem och lika alldagligt som hål i tänderna är för en tandläkare. Ingen behöver heller veta varför du ska till läkare. När du bokar tid kan du ju också önska tid till en manlig eller kvinnlig läkare, beroende på vad du tycker känns bättre.
Tills dess, så rekommenderar vi i alla fall att du dels ändrar om din kost så att avföringen ska bli mjukare. Om du googlar "hård mage" och "hård avföring", så hittar du listor på vad du ska äta mera av och vad du ska äta mindre av. Kort sagt så ska du dricka mera vatten och äta mera fiberrik mat, så att avföringen ska "glida" lättare. För väldigt ofta får sådana som har hård mage problem med äntarmen och ändtarmsöppningen, eftersom trycket är hårt där och slemhinnorna och huden tunna och känsliga. Det kommer rätt lätt sår och sprickor där (kanske innanför ringmuskeln så att det inte syns utanpå) och slemhinnan kan "bulla ut" i hemorrojder. Om man ofta/hela tiden har hård mage, så hinner ju aldrig området återhämta sig och läka och det kan göra problemen större och större med tiden. Vi skulle också rekommendera att du köpte de receptfria salvor som finns på apoteket, tex Sheriproct som också har ett slags pip med hål i att skruva på tuben, så att man enklare ska få in salvan innanför ringmuskeln. Kanske du kan lindra problemen åtminstone, och var det just det här som orsakade blodet i avföringen, så kan du av läkaren alltså också få starkare smörjor.
Vännen, det är faktiskt rätt vanligt nuförtiden att unga killar och tjejer har problem med ändtarmsöppningen framförallt. Det beror då mest på att unga människor idag sitter så otroligt mycket, och ofta dessutom på hårt och kallt. Det frestar på på hela rumpan, eftersom det största trycket sker just där. Det är också väldigt vanligt att ungdomar äter sådan mat som ger dem hård avföring och som överlag är tungt för matsmältningssystemet, som mycket fet skräpmat med mycket vitt mjöl och socker, för lite vätska och grönsaker osv. Vi har fått många frågor om sådana här problem, så du behöver inte känna dig ovanlig eller konstig. De flesta människor idag får faktiskt just hemorrojder och analfissurer någon gång i livet pga att de flesta sitter för mycket och äter fel.
Så ring en läkare NU! Lova!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna