Bra råd för sjukdom
05.07.2014
Hej! Jag har en ämnesomsättningssjukdom som gör att jag inte kan äta vad som helst så jag var och läste om en tjej som har Celiaki och och där gav ni jättebra råd vad man ska göra om börjar tänka på alla "usliheiter" med sjukdomen och det är ju så att man ska fokusera på bra saker trots att man har en sjukdom som man har hela livet. Jag hittade en kokbok som jag beställde från Sverige och där finns recept på maträtter och bakverk, jag får mer variation i matlagningen och sedan jag fick boken så behöver jag inte känna att bara för att jag har en sjukdom så kan jag inte äta det där men nu så bakar jag istället och tar med mig av det som jag har bakat och när man inte tänker på sjukdomen så glömmer man bort att man har den, iallafall jag gör det. Så jag vill säga tack ni fick mig på bättre humör och nu vet jag vad jag ska göra istället för att sitta och grubbla på sjukdomen för det gör inte saken bättre av att sitta och grubbla på sin sjukdom för då blir man bara ännu ledsnare. :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej :)!
Oj vad glada vi blir! Först och främst, såklart, av att höra att du hittat ett bra sätt att leva med din sjukdom! Åh så skönt! Smart att ta med eget att äta när du är bjuden till främmandes - och vi har faktiskt en hel del vänner och bekanta (med tex cieliaki eller äggallergi och liknande) som gör så. Det börjar bli så vanligt att ingen höjer på ögonbrynen för det!
Men sedan blev vi också glada att du hade läst gamla svar vi skrivit och fått bra hjälp av dem. Det är just därför vi behåller alla frågor i arkivet så att vemsomhelst kan läsa dem närsomhelst och få hjälp på bara några sekunder. På det viset (+ infosidorna) har vi ju liksom service 24/7/365 - och där finns så otroligt mycket kunskap att läser man bara en bråkdel av det, så får man en massa hjälp med att leva själv, undviker att göra samma misstag som andra osv. Så det är vi glada för! Mer kunskap åt folket, och speciellt då ni kära unga österbottningar ;)
Vi skulle även rekommendera dig att googla och surfa runt ännu mera efter recept. Folk med olika födoämnesallergier och -känsligheter brukar gladeligen sätta upp bra recept på diskussionsforum, bloggar, facebook, instagram osv för att så många som möjligt med samma problem som de ska få ta del av de bra recepten och tipsen och råden. Kolla tex om det finns föreningar för sådana som har samma ämnesomsättningssjukdom som du och där medlemmarna kanske kan ge dig ännu flera tips.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica