bröstcancer
25.09.2015
hej, det sticker till och tar ont i mitt vänstra bröst lite nu som då. Första gången var för någon månad sedan och då stack det till riktigt ordentligt. Det tog riktigt ont också. Men de senaste veckorna har det hänt oftare. Det är riktigt obehagligt och jag blir förstås riktigt orolig att jag skulle ha bröstcancer. Ända knölen jag känner i bröstet är direkt bakom nipplan och det är väl helt normalt. Vad kan detta vara? Io

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är ganska vanligt att man känner stickningar i bröstet nu och då. Ibland kan stickningarna och/eller smärtan påverkas av menstruationscykeln, men vanligen kommer de från muskerna i bröstkorgsväggen och är helt ofarliga, trots att de förstås kan kännas smärtsamma och man kan bli rejält rädd.
Du kan ju försöka följa med ett tag och t.ex. skriva upp i din kalender då du känner stickningarna, och om det känns som att de börjar komma oftare eller annars ändrar så kan du t.ex. gå och tala om det med din skolhälsovårdare. Knölen du känner bakom bröstvårtan är helt normal vävnad så den skall finnas där, inget att bekymra sig över.
Kram
Tessi