Bula på fingret
05.10.2014
Hej!
Har gått och funderat på att jag har en konstig, mjuk bula på mitt ringfinger på vänstra handen, nära nageln och har börjat undra vad det kan vara? Har nog haft den så länge jag kan minnas men har börjat fundera på den mer nu, den har kanske blivit mer tydlig, men jag vet inte så jag tänkte ta upp det.
Jag är också vänsterhänt så när jag har skrivit så har jag ju pennan mot bulan och då blir den intryckt av pennan men efter ett tag så får bulan tillbaka sin "vanliga" form, den gör inte ont, utan det är som att det är nån slags vätska under, skulle vilja prova sticka en nål i den men det ska jag kanske inte göra... Eller?
Har också googlat runt om dethär men har inte direkt hittat nåt svar, däremot har jag tittat på bilder där jag sökt på "bula på fingret" och har hittat lite liknande bilder men ändå inte riktigt.
Vad tror ni att det kan vara? L.S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2014
Hej L.S!
Vår egen hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi kommer på jobb här på Decibel på nu onsdag, visst orkar du vänta på svar tills dess? ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Jag tror att bulan på ditt finger har uppkommit därför att du är vänsterhänt och därför att pennan vilar mot den då du skriver. Jag tippar på att bulan är din kropps sätt att laga en liten "stötdämpare" på fingret. Det är inte så ovanligt att man får såna, men beroende på hur man håller i pennan, d.v.s. penngrepp och hur hårt man håller pennan, så ser bulorna säkert olika ut på alla, och alla får inte dem. (Min egen bula är t.ex. på höger hands långfinger eftersom det är mot det fingret som pennan vilar i min hand då jag skriver).  Jag tycker inte att du skall försöka sticka hål på bulan själv eftersom jag inte tror att det tjänar någonting till, och det alltid finns en risk för att den blir inflammerad.
Om bulan börjar besvära dig, d.v.s. den börjar göra ont eller det känns som att den bara blir större och större så kan du besöka din skolhälsovårdare som vid behov kan boka tid till en läkare. Men jag tror inte att bulan är någonting du behöver bekymra dig över.
Vänliga hälsningar
Tessi