Byta sjukvård?
15.11.2023
Hej!
Jag lider utav Hypertyreos och behöver ta blod prov varje/varannan månad. Jag är skriven i vasa men är hemma från närpes. Jag har haft väldigt problem med att de inte vill ge mig vård i närpes då jag är skriven här i vasa (jobbar i närpes). Är det möjligt att på något sätt byta sjukhusplats eller helst skulle jag vilja ha båda!
En annan sak, är det möjligt att bli gravid då man har hupertyreos och äter konstant tyrazol ? Fråga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2023
Hej,
Det är möjligt att byta hälsocentral så att du får använda vården i Närpes trots att du är skriven i Vasa. Du skall då fylla i en blankett och skicka den/för den till den hälsocentral som du vill att skall vårda dig. Blanketten hittar du här. Du kan inte byta hälsocentral mer än en gång per år men du har givetvis ändå rätt till akutvård på vilken ort som helst.
Om du har hypertyreos och planerar en graviditet så är det bäst att du tar upp saken med din vårdande läkare eftersom det då är viktigt att se över dina värden och din medicinering.
Kram,
Tessi