Byte av hälsostation
12.02.2024
Jag vill byta hälsostation men har en tid till spirometri som jag fått remiss till i slutet av februari. Påverkar det något att jag byter hälsostation innan dess? T.ex. att jag konstateras ha astma och läkaren som remitterat spirometrin inte kan behandla ärendet vidare då jag har bytt? Tack för hjälpen! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.02.2024
Hej,
Bytet av hälsocentral tar i allmänhet några veckor, så du skulle säkert hinna gå på spirometrin innan bytet "går igenom"- Precis som du skriver så skulle det eventuella problemet vara att du vid byte av hälsocentral inte längre kan följas upp av den läkare som skrev remissen, så om du fortsättningsvis vill att samma läkare behandlar dig så skall du inte byta hälsocentral ännu. Däremot kan ju resultaten av spirometrin skickas till vilken hälsocentral som helst, så de kan säkert tas ställning till av en läkare på din nya hälsocentral men det kan kräva att du isåfall ringer dit och bokar tiden samt ser till att de fått resultaten eftersom de annars inte nödvändigtvis vet vad saken handlar om.
Kram,
Tessi